170 av 170 träffar matchar dina val
Förskolan Ellen Keys gatan 4
  • Område/stadsdel:  Ryd
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Räven och Haren

Beskrivning

Välkommen till Förskolan Ellen Key, förskolan befinner sig i dagsläget i Paviljongen på Mårdtorpsgatan 63 i väntan på att en ny förskola ska byggas på adressen Ellen Keys gata. Förskolan har två avdelningar och ligger nära både Ryds Centrum och Rydsskogen.

Att vara barn hos oss

På Ryds förskolor arbetar vi för att alla barn ska få bli sina bästa jag. Vår barn- och kunskapssyn bygger på att barn är kompetenta och att man behöver befinna sig i lustfyllda, kreativa och meningsfulla sammanhang för att lärandet ska bli så långsiktigt som möjligt – ett livslångt lärande.

Vår barnsyn

Vi arbetar aktivt för att ständigt vara så nära barnen som möjligt i deras undersökande och frågor. Vi utgår från barnens styrkor då alla barn har unika kompetenser och unika bidrag till gruppen.
Vi delar oss i mindre grupper under dagen. Varje barn får, på så sätt, lättare att komma till tals, får mera utrymme och ro i leken och i sitt eget utforskande.

Våra arbetsmetoder

Vi arbetar efter Reggio Emilias filosofi där grunden handlar om att erbjuda en demokratisk plats där barn får växa och utforska tillsammans. Miljöerna på förskolan är nogsamt uppbyggda för att skapa en tilltalande miljö, fylld med undersökande och tilltro.

Vi arbetar projekterande vilket innebär att vi tar fokus på barnens tankar och frågor och, i det, fångar och förbinder de olika delarna i lärandet (så som språk, lek, matematik, naturvetenskap och mycket mer).


Förskolan Evastigen 47
  • Område/stadsdel:  Ljungsbro/Vreta kloster
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Tellus/Mars, Jupiter/Saturnus, Neptunus

Beskrivning

Evastigen är en stor förskola som ligger centralt i Ljungsbro. Vi arbetar i åldersindelade grupper för att erbjuda optimala lärmiljöer där förskolan strävar mot maximalt lärande. Barnen får möjlighet att vara med och skapa framtidens förskola där fokus ligger på hållbar utveckling och IKT.

Innemiljö
Förskolans miljö präglas av inspirerat, lustfyllt och lärorikt material. Här på Evastigen finns många mötesplatser för kreativa processer, det finns bland annat ateljé, bygg och konstruktions verkstad, stort rörelserum och ljusateljé.

Utemiljö
Förskolan Evastigen har en härlig utemiljö med flera gårdar där barnen utmanas i bland annat bygg och konstruktion, odlingslådor och bärbuskar, motorikbana med balans och sittstockar. Möjligheten finns att använda närområdet så som skogen, biblioteket, Göta kanal på ett utforskande och lärorikt sätt.

Pedagoger
Här arbetar pedagoger som är engagerade, nyfikna och sätter barns utforskande och lärande i första hand. På Evastigen har pedagogerna en tro på barns vetgirighet och på barns kompetens.


Förskolan Fanjunkaregatan 122
  • Område/stadsdel:  Östra Valla / T1
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Humlan, Fjärilen

Beskrivning

Förskolan Fanjunkaregatan 122 består av ett stort arbetslag som arbetar tillsammans. Barnen är fördelade på två avdelningar i åldern 1-5 år.

Vi arbetar under detta läsår med fokus på språk och kulturell mångfald. Vår verksamhet bygger på att fånga upp barnens intressen och spinna vidare på det de tycker är intressant mot målen. Vi arbetar med att göra barnen delaktiga för att stimulera deras nyfikenhet och lärande. Kontakta oss gärna och boka in ett besök!

Introduktionen sker under en till två veckor. De första dagarna är korta och introduktionstiderna anpassas efter ert barns behov.

Under introduktionen är föräldern aktivt med i alla de rutiner som kännetecknar verksamheten på förskolan, vilket skapar trygghet för barnet och även för föräldern som ser hur rutinerna går till och hur vi bemöter alla barn.Vi kommer finnas bredvid men inte ta över er roll.

Syftet med detta är att inte för tidigt utnyttja barnets tillit då det verkar gå bra, utan vänta in barnet som först får lära känna förskolan tillsammans med er och oss som medforskare. Ni får under de första dagarna bekanta er med miljön och träffa introduktionsansvarig pedagog och de blivande kompisarna och de andra pedagogerna på förskolan.

Dagarna kan innehålla bl a lek, fruktstund/sång, gruppverksamhet/utelek, lunch och vila. Detta tillsammans med övriga barn, pedagoger samt er föräldrar. Introduktionen tar minst en vecka och den första veckan går det inte att kombinera den med att arbeta samtidigt.


Förskolan Fogdegatan 60A
  • Område/stadsdel:  Skäggetorp
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Västra, Östra, Norra, Fogdegatan 60B

Beskrivning

Förskolan består av fyra avdelningar; Östra, Västra, Norra samt Södra som är den mindre byggnaden. Gården är gemensam för de båda husen. Förskolan har egen kokerska. Vi vill ge varje barn goda förutsättningar för ett livslångt lärande!

Språkutveckling
Vår förskola ligger i ett mångkulturellt område och därför lägger vi stor vikt vid barnens språkutveckling på såväl svenska som barnens modersmål. För att främja barnens språkutveckling använder vi oss av ett varierat material t.ex. flanosagor, ordbilder, sångpåsar samt rim och ramsor.

Barnens delaktighet och inflytande
Vi anser att alla barn är kompetenta och tycker det är viktigt att ta tillvara på varje barns åsikter och tankar, därför utgår vi från deras intressen, förmågor och förutsättningar i vår pedagogiska verksamhet.

Lära i leken
Barn lär genom lek och därför har leken en central roll hos oss. Vi pedagoger deltar aktivt i barnens lek för att stimulera och stödja deras utveckling. Genom att vara ständigt närvarande kan vi ta tillvara spontana lärtillfällen som uppkommer under dagen.

Pedagogiska miljöer
Vi vet att barn lär sig olika saker i olika miljöer. Vår innemiljö ska locka till utvecklande lek och lustfyllt lärande. Därför anpassar vi kontinuerligt lekmiljön utifrån barnens behov och intressen. Vi har en varierad utemiljö som erbjuder barnen många utmaningar och går ut varje dag. Vi ser också vikten av att låta våra barn utmanas av andra miljöer. Därför använder vi vår närmiljö och gör utflykter så ofta vi har möjlighet.

Samarbete
På Fogdegatan 60 arbetar vi pedagoger aktivt för att utveckla bra samarbete mellan avdelningarna. Vi skriver gemensamma mål för hela huset och vi för gemensamma diskussioner kring vår verksamhet samt barns utveckling och lärande.


Förskolan Fredriksbergsvägen 31
  • Område/stadsdel:  Ekholmen
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Opalen, Rubinen

Beskrivning

Förskolan Fredriksbergsvägen 31 tillhör förskoleområdet Harvestad, Ekholmen, Blästad och ligger i södra Linköping. Området består av nio förskolor och leds av en rektor och tre biträdande rektorer.

I området finns ca 110 medarbetare som består förskollärare, barnskötare, förste förskollärare, specialpedagog, vaktmästare och administratör.

Förskolan har 2 avdelningar med plats för cirka 42 barn.


Förskolan Fröken Flora
  • Inriktning:  Utepedagogik
  • Område/stadsdel:  Linghem
  • Utförare:  Fristående
  • Avdelningar: Solkatten, Vattendroppen, Virvelvinden

Beskrivning

Fröken Floras Förskola är en fristående förskola där vi ger barnen ett varsamt förhållningssätt till miljön och kunskap om hållbar utveckling genom friluftsfrämjandets grundidé. Vi är pedagoger med bred kompetens som främjar barnens utveckling genom lek, lärande och omsorg. Vi behöver bara öppna den magiska grinden för att komma ut i vår inspirerande skolskog, där det finns ett vindskydd med grillplats. Vi har både ängar , hagar och den spännande Mulleskogen i vår närhet. Tillsammans med våra professionella pedagoger som har barnet i fokus, blir detta ett utmärkt underlag till vår utomhuspedagogiska profil.  Välkommen till oss!


Förskolan Furirgatan 16
  • Område/stadsdel:  Östra Valla / T1
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Ugglan, Höken

Beskrivning

Förskolan arbetar mot visionen alla barn och vuxna ska få uttrycka sin tanke och åsikt. På T1:s förskolor blir detta verklighet.

Förskolan Duvslaget ligger i stadsmiljö på området T1. Vi har två avdelningar, Ugglan(yngre barn) och Höken(äldre barn). Vi har verksamhet mot gemnesamma mål och samarbetar mellan avdelningarna. De mål vi arbetar mot är språk och kulturell mångfald.

Verksamheten bygger på att barnen är delade i mindre grupper, detta för att alla barn ska bli sedda och känna trygghet och få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förusättningar. I vår närmiljö utnyttjar vi olika lekplatser, naturområden och våra förskolegårdar för att ett lärande ska ske mot våra mål.

Introduktion
Introduktionen sker under en till två veckor. De första dagarna är korta och introduktionstiderna anpassas efter ert barns behov. Under introduktionen är föräldern aktivt med i alla de rutiner som kännetecknar verksamheten på förskolan. Detta skapar trygghet för barnet och även för föräldern som ser hur rutinerna går till och hur vi bemöter alla barn. Vi kommer finnas bredvid men inte ta över er roll. Syftet med detta är att inte för tidigt utnyttja barnets tillit då det verkar gå bra, utan vänta in barnet som först får lära känna förskolan tillsammans med er och oss. Ni får under de första dagarna bekanta er med miljön och träffa introduktionsansvarig pedagog och de blivande kamraterna och de andra pedagogerna på förskolan. Dagarna kan innehålla bl a lek, fruktstund/sång, gruppverksamhet/utelek, lunch och vila. Detta sker tillsammans med övriga barn, pedagoger samt er föräldrar. Introduktionen tar minst en vecka och den första veckan går det inte att kombinera den med att arbeta samtidigt.


Förskolan Furubackavägen 2
  • Område/stadsdel:  Malmslätt
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Sprattelgubben, Pusselbiten

Beskrivning

Förskolan Furubackavägen 2 ligger i Malmslätt och består av två avdelningar. Pusselbiten med barn i åldern 1-3 år och Sprattelgubben med barn i åldern 3-5 år. 

I Malmslätts förskolor går trygghet, lekfullhet och lärande hand i hand och vi arbetar med läroplanen i fokus. Språk är vårt återkommande prioriterade målområde som genomsyrar all undervisning på förskolan. Barnens delaktighet ligger till grund för val av tema som förskolan arbetar i för att säkerställa att barnen under sina år på förskolan får möta alla läroplanens områden.

Malmslätts förskolor - Vi får varje barn att lyckas


Förskolan Fårhagsvägen 37
  • Område/stadsdel:  Malmslätt
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Rosa Pantern

Beskrivning

Förskolan Fårhagsvägen 37 ligger i Malmslätt och är en liten förskola med en avdelning.

I Malmslätts förskolor går trygghet, lekfullhet och lärande hand i hand och vi arbetar med läroplanen i fokus. Språk är vårt återkommande prioriterade målområde som genomsyrar all undervisning på förskolan. Barnens delaktighet ligger till grund för val av tema som förskolan arbetar i för att säkerställa att barnen under sina år på förskolan får möta alla läroplanens områden.

Malmslätts förskolor - Vi får varje barn att lyckas


Förskolan Fårhjordsvägen 127
  • Område/stadsdel:  Malmslätt
  • Utförare:  Kommunal
  • Avdelningar: Igelkotten

Beskrivning

Förskolan Fårhjordsvägen 124 ligger i Malmslätt och är en liten förskola med en avdelning.

I Malmslätts förskolor går trygghet, lekfullhet och lärande hand i hand och vi arbetar med läroplanen i fokus. Språk är vårt återkommande prioriterade målområde som genomsyrar all undervisning på förskolan. Barnens delaktighet ligger till grund för val av tema som förskolan arbetar i för att säkerställa att barnen under sina år på förskolan får möta alla läroplanens områden.

Malmslätts förskolor - Vi får varje barn att lyckas