Inskolning

Rutiner för inskolning:

Förskolan utser en kontaktperson som i god tid innan inskolningen skickar ut information till er.

Vi beräknar att inskolningen tar ca 2 veckor.

Dag 1: Första dagen är ni på förskolan kl.9.00–11.00. Ni och ert barn får då bekanta er med miljön och träffa pedagogerna på förskolan.

Dag 2 och framåt: Tiden utökas. Mer information om tider får ni från er förskola.

 

En trygg start:

Vår inskolning bygger på att du som förälder är aktiv i alla rutiner som kännetecknar verksamheten på förskolan, vilket skapar trygghet för ditt barn och även för dig som ser våra rutiner och hur vi pedagoger bemöter alla barn. Denna insyn skapar goda relationer, engagemang och delaktighet. Är du trygg så skapas även en trygghet för ditt barn. Tillsammans med dig får barnet lära känna pedagogerna, de andra barnen, förskolans miljö och rutiner. Vi ber dig ta hänsyn till förskolans sekretess gällande fotografering och personalens tystnadsplikt. Under den första veckan tar du hand om ditt barn vid rutinsituationer som blöjbyte, påklädning för utevistelse, mat och vila. Vi kommer att finnas bredvid men inte ta över din roll. Syftet med detta är att värna om barnets integritet och vänta in barnet som först får lära känna förskolan tillsammans med dig och oss som medforskare. Då barnets trygghet ska prioriteras önskar vi att mobiltelefoner hålls avstängda eller på ljudlöst och inte används på förskolan. Tänk på att även du som förälder har kläder som passar verksamheten både ute och inne.

 

Under inskolningen har vi fokus på att skapa en god relation med dig och ditt barn så att det går bra för er båda när det är dags för lämning. Detta sker alltid i samråd med ansvarig pedagog. Vid lämning behöver barnet veta att du går. Det är därför viktigt att du som förälder är tydlig när du säger hej då till ditt barn. Är ditt barn ledset vid lämningen så låt pedagogerna trösta och gör ändå ett kort avsked. Känn dig alltid välkommen att ringa om du undrar över hur det går för ditt barn. Öppen och rak kommunikation är en förutsättning för ett långt samarbete, så var inte rädd att lyfta saker du funderar över. Det är viktigt att inskolningen är sammanhållande. Om den avbryts kan man börja om eller backa någon eller några dagar. Detta för att skapa kontinuitet och trygghet.

 

Uppföljningssamtal

Efter inskolningens slut bestämmer du och din kontakt på förskolan en tid för uppföljningssamtal. Vid detta samtal pratar vi om hur du upplevt inskolningen, vad som var bra och vad vi kan göra bättre.

Det är viktigt för oss att skapa ett nära samarbete med familjen där ni känner er välkomna att lämna synpunkter eller ställa frågor.

Kom-ihåg-lista:

Extrakläder

På avdelningen finns en låda med barnets namn där extrakläder förvaras.
Detta behöver barnet på förskolan:

• Strumpor

• Underkläder

•Tröjor

•Byxor

•Napp då det behövs, samt burk att förvara den i

•Blöjor och tvättlappar tas med vid behov

•Salva vid blöjbyte

•Regnkläder

•Gummistövlar

•Vantar (tumvantar) och sockor

•Fuskpolo/halsduk

•Varm tröja

•Utebyxor att byta till när vi går ut (jeans eller överdragsbyxor, efter väderlek)

•Trygghets sak

•Kudde och filt/tunnare täcke/åkpåse (om barnet vilar)

Kläder efter väder, vi är ute varje dag

Märk kläderna

Märk kläderna med barnets förnamn och efternamn. Då är det större chans att de återfinns om de kommer bort.

Trygghetssak/leksaker

Om barnet har en trygghets sak till vilan som ex napp, kramdjur eller filt, bör de alltid finnas märkta på förskolan. Privata leksaker får däremot stanna hemma.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 22 juni 2017