Hoppa till huvudinnehåll

Stöd till elever i grundskola

Alla elever har olika behov. Ibland innebär det att en elev behöver särskilt stöd i någon form. Det allra vanligaste är att eleven får det stödet på sin skola. Utöver det finns ett antal olika specialverksamheter för barn i behov av särskilt stöd, som särskilda undervisningsgrupper, resursskolor och sjukhusundervisning.

Undervisning

För elever som har mycket stort stödbehov i sin skolgång, finns i Linköpings kommun resursskolor med olika inriktningar. Det är skolor med små elevgrupper och hög personaltäthet. 

Det är vårdnadshavare som gör ansökan till Resursskola. Till skillnad mot det ordinarie skolvalet görs ansökan via Centrala Elevhälsan. Behovsprövning sker i samband med ansökan där de elever med störst behov av det stöd som resursskolan erbjuder ges plats om sådan finns tillgänglig. Ansökan görs via seperat blankett:

Sista dag för ansökan för att ha möjlighet att delta i mottagning till höstterminen är 31 januari.

Resursskola Autism

Resurskolor inriktning Autism erbjuder stöd för elever med behov av stöd inom autismspektrat. Resursskolor Autism finns på följande skolor:

  • Slestadsskolan, elever i årskurs 1-6
  • Vidingsjöskolan, elever i årskurs 1-6
  • Berzeliusskolan, elever i årskurs 7-9
  • Ekholmsskolan, elever i årskurs 7-9
  • Ljungsbro skola, elever i årskurs 7-9

Resursskola Hörselnedsättning

Resursskolorna inriktning Hörselnedsättning erbjuder stöd för elever där hörselproblematiken inte går att tillgodose i ordinarie verksamhet. Här erbjuds ett mer omfattande stöd med tillgång till teckenspråk. Skolan återfinns på: 

  • Blästadsskolan, elever i årskurs 1-6

Resursskola NPS

Resursskolorna inriktning NPS erbjuder stöd till elever med behov av stöd inom områdena Normbrytande beteende, Psykisk ohälsa och Social problematik. Resursskolor NPS finns på följande skolor:

  • Järdalaskolan, årskurs 1-3 
  • Daggkåpeskolan, årskurs 4-6
  • Kärnpunkten, årskurs 4-6
  • Slussenskolan, årskurs 7-9
  • Stångåskolan, årskurs 7-9
  • Tinnerbäcksskolan, årskurs 7-9

Resursskola Språkstörning

Resursskolorna inriktning Språkstörning erbjuder stöd för elever med behov av särskilt stöd på grund av Generell språkstörning erbjuds särskilt stöd på Resursskolor Språkstörning. 

  • Tallbodaskolorna, elever i årskurs 1-6
  • Arenaskolan, elever i årskurs 7-9

Sökanden från andra kommuner än Linköpings kommun

Elever som är folkbokförda och har sin vistelseort i annan kommun än Linköpings kommun kan söka till resursskolorna. Dessa elever tas emot i mån av plats och först då det avgjorts att de elever som är folkbokförda i Linköpings kommuns inte har tillräckliga behov. Prövning av elevens behov av särskilt stöd görs också i dessa fall.

 

 

Linköpings kommun bedriver sjukhusundervisning för barn och ungdomar som vårdas på Universitetssjukhuset.

Eleverna undervisas i alla skolformer. Samarbete sker med elevernas hemskola, där hemskolan har det övergripande ansvaret för eleven.

Bryggan är en särskild undervisningsgrupp som under begränsad tid vänder sig till elever årskurs 1-9 i Linköpings Kommuns grundskolor. Elevens rektor söker plats på Bryggan via Centrala elevhälsans ansvarige Samordnare på telefon: 013-207890.

Bryggan fungerar som ett stöd när skolornas egna resurs - och stödverksamheter inte räcker till. 

Det finns många olika anledningar till att elever placeras på Bryggan, men målet är alltid att hitta strategier för att öka elevernas måluppfyllelse i skolan.

Eleven är placerad på Bryggan under en tidsbegränsad period om 6 veckor vid kartläggning. Under placeringen arbetar eleven med det som hemskolan anser vara prioriterat, eleven kan följa sin ordinarie klass arbete eller ta igen skolarbete som missats.

Bryggan har också en akutlägenhet om främst är avsedd för elever som stängts av på grund discplinära skäl. Placeringslängden är då 5 + 5 dagar under den period då eleven är avstängd.

Syftet är att bedriva undervisning och kartlägga helheten kring aktuell elev med målsättningen att eleven ska återgå till ordinarie skolundervisning.

Har du frågor kring de olika specialverksamheterna kan du vända dig till rektor på ditt barns skola. 

Senast uppdaterad den 15 april 2024