Internationellt

Skolan har genom väl etablerade utländska kontakter sedan en lång tid en tydlig internationell profil med elev- och lärarutbyte med Tyskland, Frankrike, England, Finland och Spanien. Hösten 2001 startades IB-utbildning som leder till internationell studentexamen, The IB Diploma.

Flaggor

 

Deutsche Sprachdiplom

Katedralskolan i Linköping erbjuder elever i Tyska att avlägga prov för Deutsche Sprachdiplom. Detta är ett internationellt känt diplom som ger möjlighet till både studier och arbete i länder som Tyskland, Österrike och Schweiz 

http://www.deutschessprachdiplom.eu/

Cambridge Certificate in Advanced English

Inom ramen för den valbara kursen Engelska 7 (C) erbjuds år 3-elever en introduktion av Cambridge Certificate in Advanced English (CAE) och dess provdelar. Vissa  förberedelser ingår också i kursen. 

Examinationerna genomförs i regel i mitten av juni varje år, arrangeras av Folkuniversitetet och bekostas av eleven själv.

For more than a decade, students and staff of Katedralskolan have travelled to England for one week in October. Apart from working with their projects in the national Project Work course, students have the opportunity of getting a glimpse of British life and culture, as well as improving their English as part of the optional English 7 course. 

After having travelled to Scarborough in North Yorkshire for several years, the trip of 2008 went to Chester in the county of Cheshire, south of Liverpool in the west of England. Chester was founded by the Romans 2000 years ago and, among other things, boasts Britain’s most complete city walls, a medieval cathedral and the unique Victorian black and white architecture that is typical of Cheshire. The trip also included a visit to Liverpool where students and staff enjoyed Liverpool’s bustling city life as well as a guided bus tour and optional museums such as Liverpool Tate and The Beatles Story, before departing from Liverpool John Lennon Airport. 

Katedralskolan’s newest international link is Formby High School, just north of Liverpool (Merseyside) in England. In 2008 students studying the English 7 course in combination with Project Work visited Formby High School for one day and experienced what life is like at a British Sixth Form College. In the evening performing arts students from Formby High School gave an impressive performance of Shakespeare’s tragedy Macbeth. In the future we are hoping to welcome students and staff from Formby to Linköping and Katedralskolan, as well as visit Formby again.

Sedan många år har Katedralskolan ett elev- och lärarutbyte med Joensuun yhteiskoulun lukio, ett gymnasium i Linköpings finska vänort Joensuu. Detta utbyte har inneburit och betyder fortfarande mycket värdefulla kontakter mellan två skolor med ett likartat studieutbud. Inte minst inom de sportsliga och estetiska områdena har våra båda skolor kunnat ge varandra minnesvärda upplevelser. På lärarsidan har ofta nya pedagogiska modeller presenterats och diskuterats.

Katedralskolan har sedan 1995 ett utbyte med en gymnasieskola i Landerneau, Bretagne. 

Varje år reser en grupp elever och lärare i kursen franska steg 5 -” Landerneaukursen ”-  till vår värdskola, Lycée de l’Elorn. Resan till Frankrike utgör för våra elever en del av kursen och eleverna genomför vissa delar av kursens arbete på plats i Landerneau under en vecka i oktober. På våren kommer en grupp franska elever och lärare till oss. 

Eleverna är inkvarterade i värdfamiljer under sin vistelse. De deltar i den franska skoldagen tillsammans med sina värdar, gör studiebesök och genomför intervjuer på olika företag och institutioner. Vi utnyttjar givetvis tillfället för att fördjupa kunskaperna om fransk kultur och den region vi besöker. 

Eleverna i Franska steg 5 gör ett jämförande arbete (obligatoriskt i steg 5) och har även möjlighet att knyta sitt projektarbete till kursen.

Katedralskolans utbyte med Spanien började år 2000. Under ett antal år gick resorna till en gymnasieskola i Bilbao men sedan 2008 sker utbytet med IES Pedro de Luna , som ligger i Zaragoza, huvudstad i Aragonien i nordöstra Spanien.

Varje år åker en grupp elever i spanska steg 5 tillsammans med sina lärare till Spanien en vecka i oktober. De spanska eleverna gör sitt besök i Linköping under våren. Besöken ger rika möjligheter till att lära känna landets kultur och det vardagliga livet, eftersom eleverna bor i värdfamiljer under besöket.

Återkommande programinslag vid utbytet är lektionsbesök och utflykter i närområdet. Dessutom gör eleverna studiebesök och intervjuer för sina olika projekt där de jämför olika aspekter i länderna.

Sedan mer är fyrtio år tillbaka har Katedralskolan ett utbyte med Johanneum Gymnasium i Herborn, en liten pittoresk stad med knappa 20 000 invånare i förbundslandet Hessen. 

Inom ramen för utbytet besöker elever från Tyskland Katedralskolan en vecka på våren (Tyska steg 3). De tyska eleverna har läst svenska i Tyskland och får ofta öva sina språkfärdigheter för första gången hos sina värdfamiljer Linköping. 

Till hösten är det dags för de svenska eleverna att återgälda besöket. Eleverna i Tyska steg 4 är bor hos tyska värdfamiljer, tar del av undervisningen i den tyska skolan, går på studiebesök och åker på utflykt till Köln eller Frankfurt. Eleverna får rikliga möjligheter att öva tyska under veckan.

Skolambassadör för EU

Vår samhällskunskapslärare Peter Hammers är tillsammans med ytterligare 24 lärare i Sverige Skolambassadör för EU. Han kommer under följande år att driva olika projekt i sin ambassadörsroll.

Under period 2013-2015 har Katedralskolan varit coordinator för ett EU-projekt inom Comenius.

Övriga deltagande städer är Alès i Frankrike, Maassluis i Nederländerna, Hatwan i Ungern och Lamia i Grekland.

Projektet handlar om hållbar utveckling och målet är att skapa ett gemensamt måldokument som kan användas i flera EU-länder.

Ett samarbete mellan Katedralskolan och Skola No 13 i Nanjing, Kina är under uppbyggnad. Målet är att starta ett lärar- och elevutbyte med start höstterminen 2016. 

Comeniusprojektet

Katedralskolan har deltagit i ett Comeniusprojekt 2013-2015 tillsammans med skolor i Nederländerna, Ungern, Grekland och Frankrike. Katedralskolan var coordinerande skola.

Projektet handlade om att skapa ett gemensamt måldokument för hur skolor i Europa kan arbeta med Hållbar utveckling.

In the EU document on sustainability 'Sustainable development in the European Union' from Eurostat (2011) subjects are included, which can be implemented in the curricula of science and civics. These subjects are socioeconomic development, sustainable consumption and production, social inclusion, demographic changes, public health, climate change and energy, sustainable transport, natural resources and global partnerships. This is the main reason we think we have to work on a European level instead of national levels, since we are all striving for the same goals and all our pupils have to be made aware of that together. The project is cross-curricular, which means they will work on the project in different courses. The advantage is that teachers will improve their skills in this area. It will have a positive impact on the participating schools and education via the teacher training.

During the project, a toolkit on social sustainability will be produced by a joint cooperation between the teachers, students and companies we include in this project. The toolkit will be subject to an ongoing evaluation. This way, we will have a tried and tested, improved and updated toolkit, which really works in the classroom at the end of our partnership, which other schools can use. The cooperation  takes place via a variety of ICT tools like Etwinning, email, skype and our own webpage.

The project suggests an approach to global values through the three p-model (people/social, planet/ecological and profit/economic)  a dimension of the pupils' lives shown in five different countries as a viable representation of the world. Thus, the young will become more responsible in and for our contemporary society.

    

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 10 juni 2016