Lov-och fritidsverksamhet

Kommunen har fritidsverksamhet
för barn och ungdomar mellan 6 och 16 år.

Fritidshem

Det finns fritidshem för barn mellan 6 och 9 år.
Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för
skolbarn.
Fritidshemmen ligger ofta i samma lokaler
som förskoleklassen och grundskolan.

Öppen fritidsverksamhet

För barn som är mellan 10 och 12
år finns öppen fritidsverksamhet.
Den är anpassad till den här åldersgruppens behov.
Man samarbetar ofta med olika föreningar
eller med någon annan fritidsverksamhet. 

Fritidsverksamhet

Fritidsverksamheten för ungdomar som är mellan 13 och
16 år erbjuder många olika aktiviteter. 
Exempel på sådant är teater, konserter och eget
skapande.
Fritidsaktiviteterna ordnas oftast på kvällar och helger.

Kulturskolan

Kulturskolan är till för alla barn i åldern 7 till 16 år.
Barnen kan välja att syssla med musik,
dans och bild och form.
Det går också bra att vara med i flera ämnen samtidigt.

Kulturskolan skickar ut ansökningsblanketter
till alla mellan 7 och 16 år.
Om du inte får någon blankett
kan du ringa till Kulturskolans expedition.

Telefon: 013-20 73 60
Besöksadress Östgötagatan 15

Under sommarlovet skickar Kulturskolan brev
till alla anmälda.
Där står det om du fått plats.
Om det inte finns plats får du stå i kö.
Du blir placerad i turordning efter anmälningsdatum.
Om du har fått en plats på Kulturskolan men inte vill gå
så måste du säga upp platsen.

Försäkring

Kommunen har en olycksfallsförsäkring.
Den gäller barn, elever och ungdomar som deltar
i Linköpings kommuns verksamhet.

Senast uppdaterad den 22 februari 2016

Tillbaka> Skriv ut