Sport och idrott

Du som bor i Linköping har stora möjligheter
att spela fotboll eller ishockey, simma,
hoppa höjd eller springa.
Det finns flera idrottsanläggningar och idrottshallar.

En ung kvinna springer på löparbana

 

Simma och bada

Linköpings simhall ligger mitt i staden.
Där kan du simma, leka och koppla av.
Det finns 1 äventyrsbad med vattenrutschkanor,
vågmaskin och 1 särskilt barnäventyr.
I simhallen finns också simskola, en så kallad
relaxavdelning där du kan koppla av
och olika former av gruppträning.

Tinnerbäcksbadet är en konstgjord badsjö
som ligger bredvid simhallen.
I Linköpings kommun finns också
många sjöar där du kan bada.

Fotboll

Linköping Arena är Linköpings största arena för fotboll.
Arenan öppnade sommaren år 2013.
Kommunen har flera fotbollsplaner
som föreningar och andra kan boka.
Det finns både 11-mannaplaner och 7-mannaplaner.
Det finns grusplaner, gräsplaner och konstgräsplaner.
Dessutom finns det många fotbollsplaner
som olika föreningar driver.

Ishallar och isbanor

Det finns 4 ishallar, 1 bandyplan och 1 isoval.
3 av ishallarna ligger på Stångebroområdet. 
Saab arena är störst med 8 500 sittplatser.
Norr om staden finns 1 ishall i Ljungsbro.
Ishallarna används ofta av olika föreningar,
men det finns tider för allmänhetens åkning.
Sådana tider finns bland annat på Stångebro,
Ljungsbro och nya isovalen vid Campus Valla.

Friidrott

Linköpings friidrottsarena ligger bredvid universitetet
och har 8 löparbanor, 1 kastplan för träning
och läktare med plats för 500 personer under tak.
Det är en arena för både träning och nationella tävlingar.
I samma område ligger friidrottshallen Campus Valla.
Det är en hall för friidrott.
Där finns också en fullmåttsplan för innebandy.

Det finns en enklare friidrottsanläggning i Ljungsbro. Den har kolstybbsbanor. Lingvallen är en enklare friidrottsanläggning. Den ligger i Vasastaden.

Kultur och fritidskontoret

Hans Mayer, sakkunnig kultur- och fritidskontoret,
telefonnummer: 013-20 71 08.

Senast uppdaterad den 10 mars 2016

Tillbaka> Skriv ut