Biståndsbedömare till avdelningen för äldre och funktionsnedsatta

Sista ansökningsdatum: 2016-07-03
Referensnummer: 2016/1094
Antal lediga tjänster: 13

Sysselsättningsgrad: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Enligt övereskommelse

Kontaktperson:
Lena Brude/avdelningschef, 013-20 69 46
Anne-Sofie Zettby/gruppchef, 013-20 65 58
Anna Hillberg/gruppchef, 013-20 62 86
Fackliga representanter:
Joakim Söderlund - Akademikerförbundet SSR, 013-20 78 54

Ansök här via MyNetwork

Vi rustar för framtiden, tillsammans utvecklar vi verksamheten och satsar på din kompetens och arbetsmiljö!

Avdelningen för äldre och funktionsnedsatta har fått ett utökat uppdrag och vi söker nu ett antal biståndsbedömare för att möta de nya kraven.

Rekrytering kommer att ske kontinuerligt under publiceringstiden

Om arbetsplatsen

Vi erbjuder ett utvecklande arbete i en verksamhet som står inför komplexa utmaningar. Att vara en del av socialförvaltningen innebär att du bidrar till en verksamhet som gör en viktig samhällsinsats. Socialförvaltningen i Linköping erbjuder bredd, variation och utmaningar inom socialt arbete. Du har möjlighet att göra skillnad i människors liv.

Inom förvaltningen pågår ett utvecklingsarbete med fokus på ständiga verksamhetsförbättringar samt din personliga och yrkesmässiga utveckling. Du får kollegor som brinner för sitt arbete och gör sitt bästa för att du ska få en bra start hos oss. Dina möjligheter till personlig och yrkesmässig utveckling är stora. För att möta framtida utmaningar satsar vi på din arbetsmiljö och utveckling; bl.a. genom en utökning av grundbemanningen, kompetensutveckling, administrativt stöd, introduktion med mentorskap som en viktig del.

Arbetsbeskrivning

De nya tjänsterna är placerade i grupperna Funktionshinderomsorg och Äldreomsorg. Biståndsbedömaren handlägger ärenden enligt gällande lagstiftning, kommunala reglemente, fastlagda mål och rutiner. Målgruppen är personer under 65 år med funktionsnedsättningar samt socialpsykiatri och gruppen äldre över 65 år. I arbetsuppgifterna ingår att utreda behovet, fatta beslut och ansvara för att beslutet verkställs genom att göra en beställning till utförare

Kvalifikationer

För befattningen krävs Socionomexamen eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet av socialt arbete och tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Vi ser det som meriterande om du arbetat enligt ÄBIC/IBIC.

B-körkort är ett krav.

Vi söker dig som har en personlig mognad och förmåga att skapa förtroende. 

Vi vill att:

  • Du är strukturerad i ditt arbetssätt och är mån om att leverera med god kvalitet.
  • Du drivs av att utveckla både dig själv och den verksamhet du befinner dig i och tar egna initiativ för att nå resultat.
  • Du har en god förmåga att se och ta tillvara på olikheter. Arbetet kräver stor lyhördhet för den enskildes behov med ett målinriktat arbetssätt som sker i dialog med den enskilde.
  • Du har en god samarbetsförmåga och är en god kommunikatör då samverkan med anhöriga, kollegor, utförare, samt andra professioner och myndigheter är en viktig del i arbetet.
  • Du har även en god språklig förmåga.
Socialförvaltningen är en växande myndighetsförvaltning med ca 350 medarbetare. Verksamheten består av tre verksamhetsområden, avdelningen för försörjningsinsatser, individ- och familjeomsorg samt äldre och funktionsnedsatta. Socialförvaltningen har enligt socialtjänstlagen det yttersta ansvaret för de som vistas i kommunen. Verksamheten fokuserar huvudsakligen på barn/ungdomar och deras föräldrar, vuxna i behov av insatser på grund av åldrande, funktionsnedsättning, psykosocial problematik samt individer i behov av försörjningsinsatser.
Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi rekryteringsverktyget MyNetwork. Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar. Fyll därför i den digitala ansökan noga.

Linköpings kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens oavsett kön, könsidentitet/könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras i enlighet med de bestämmelser som regleras av PUL (personuppgiftslagen).Kommunens nämnder är personuppgiftsansvariga för personuppgifter som behandlas inom respektive nämnds verksamhetsområde.

Kommunens verksamheter omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att uppgifter som lämnas till kommunen kan lämnas ut till den som begär det. Det gäller dock inte uppgifter som omfattas av sekretess.

Mer information om kommunens hantering av personuppgifter, offentliga handlingar och sekretess hittar du här:

www.linkoping.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/

Ansök här via MyNetwork

Senast uppdaterad den 3 juli 2016