Dödsbohandläggare till Avdelningen för försörjningsinsatser

Sista ansökningsdatum: 2016-10-12
Referensnummer: 2016/1691
Antal lediga tjänster: 1

Sysselsättningsgrad: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktperson:
Christina Moverare, 013-205612
Fackliga representanter:
Gustav Södling - Vision , 013-20 64 27
Marie Eriksson-Daun/Akademikerförbundet SSR, 013- 20 87 79

Ansök här!

Arbetsuppgifter

I uppdraget ingår att utreda dödsbon, efterforska anhöriga, inventera tillgångar. I vissa fall förvaltning och avveckling av dödsbon. I rollen som dödsbohandläggare fattar man också beslut om att inge dödsboanmälan, göra hembesök och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd till begravningskostnader.

Eventuellt kommer du även i uppdraget att utreda felaktig utbetalning av ekonomiskt bistånd att ingå i tjänsten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som är relevant för uppdraget. Vi ser gärna att du har juridiska kunskaper inom området och utredningserfarenhet från någon myndighet. Innehav av körkort är ett krav.

Du bör ha en god administrativ förmåga och kunna arbeta självständigt och strukturerat. God samarbetsförmåga, flexibilitet och ett bra bemötande är andra viktiga egenskaper. Du ska också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Socialförvaltningen är en växande myndighetsförvaltning med ca 350 medarbetare. Verksamheten består av tre verksamhetsområden, avdelningen för försörjningsinsatser, individ- och familjeomsorg samt äldre och funktionsnedsatta. Socialförvaltningen har enligt socialtjänstlagen det yttersta ansvaret för de som vistas i kommunen. Verksamheten fokuserar huvudsakligen på barn/ungdomar och deras föräldrar, vuxna i behov av insatser på grund av åldrande, funktionsnedsättning, psykosocial problematik samt individer i behov av försörjningsinsatser.
Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi rekryteringsverktyget MyNetwork. Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar. Fyll därför i den digitala ansökan noga.

Linköpings kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens oavsett kön, könsidentitet/könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras i enlighet med de bestämmelser som regleras av PUL (personuppgiftslagen).Kommunens nämnder är personuppgiftsansvariga för personuppgifter som behandlas inom respektive nämnds verksamhetsområde.

Kommunens verksamheter omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att uppgifter som lämnas till kommunen kan lämnas ut till den som begär det. Det gäller dock inte uppgifter som omfattas av sekretess.

Mer information om kommunens hantering av personuppgifter, offentliga handlingar och sekretess hittar du här:

www.linkoping.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/

Ansök här!

Senast uppdaterad den 12 oktober 2016