Statistiker/ Analytiker

Sista ansökningsdatum: 2017-02-12
Referensnummer: 2017/76
Antal lediga tjänster: 1

Sysselsättningsgrad: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: 15 augusti 2017

Kontaktperson:
Jimmy Lindahl, 013-206176
Fackliga representanter:
Britt-Marie Sandström - Vision, 013-207140
Janin Tekkeden - SACO, 013-206780

Ansök här!

Om arbetsplatsen

Kommunledningskontoret består av fyra olika avdelningar. Avdelningen för ekonomi och strategisk planering, avdelningen för kommunikation och samhällsutveckling, avdelningen för personal och kompetensförsörjning samt avdelningen för administration och demokratistöd. Tjänstemännen inom kommunledningskontoret arbetar med att styra, leda och utveckla den kommunala verksamheten på politikernas uppdrag. Totalt finns det ungefär 170 medarbetare på Kommunledningskontoret.

Arbetsbeskrivning

Statistik & Utredningar är en uppdragsfinansierad enhet inom avdelningen för ekonomi och strategisk planering som internt säljer sina tjänster till kommunala uppdragsgivare.

Vi arbetar framförallt med

  • enkäter och utvärderingar
  • prognoser och framtidsbedömningar
  • allmän basstatistik och publikationer (inklusive publicering på webben)
  • utredningar

Som statistiker/analytiker skall du syssla med

  • kvalificerade statistiska bearbetningar och analyser
  • kommunens befolkningsprognos
  • statistiska utredningsuppdrag
  • ge statistikservice till politiker, tjänstemän och allmänhet
  • ansvara för insamling och sammanställning av energistatistik
  • enkäter

Kvalifikationer

Vi vill att du har

  • akademisk samhällsvetenskaplig utbildning med inriktning mot statistik, demografi, kulturgeografi, statsvetenskap eller annan liknande akademisk utbildning
  • god analytisk förmåga samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
  • erfarenhet av att bearbeta och analysera statistik
  • vana vid arbete med enkäter
  • god förmåga att hantera datorprogram för analyser och rapportskrivning (SPSS, Excel, Word, Remark etc.)
  • vana av arbete med databaser
  • ett stort samhällsintresse och är engagerad och nyfiken
  • förmåga att kunna arbeta både självständigt och i arbetslag

Det är en merit om du har erfarenhet av att ha arbetat med statistik eller utredningsarbete tidigare inom kommunal verksamhet.

Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi rekryteringsverktyget MyNetwork. Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar. Fyll därför i den digitala ansökan noga.

Linköpings kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens oavsett kön, könsidentitet/könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras i enlighet med de bestämmelser som regleras av PUL (personuppgiftslagen).Kommunens nämnder är personuppgiftsansvariga för personuppgifter som behandlas inom respektive nämnds verksamhetsområde.

Kommunens verksamheter omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att uppgifter som lämnas till kommunen kan lämnas ut till den som begär det. Det gäller dock inte uppgifter som omfattas av sekretess.

Mer information om kommunens hantering av personuppgifter, offentliga handlingar och sekretess hittar du här:

www.linkoping.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/

Ansök här!

Senast uppdaterad den 12 februari 2017