Betalningspåminnelser kommer att skickas till mottagarens digitala brevlåda (t.ex. Kivra) för de som har en sådan. De som inte har digital brevlåda kommer fortsättningsvis att få påminnelser på papper.
Vad innebär det för för dig som får faktura från kommunen?
Det är enbart betalningspåminnelser som kommer att sändas av Visma Amili AB. Fakturor kommer, som tidigare, att sändas av Linköpings kommun. De betalningsmottagare som idag får två påminnelser kommer endast att få en.Nya avbetalningsplaner hanteras av Visma Amili, där gäldenären får betala en uppläggningsavgift på 170 kronor och en aviavgift på 60 kronor per avi.
Varför gör vi den här förändringen?
Förändringen görs för att minska kommunens administrativa arbete för hela påminnelseprocessen. Det innebär också ett minskat arbete gällande support och frågor från de personer som fått betalningspåminnelser.
Den nya hanteringen innebär också att betalningspåminnelser kan skickas till mottagarens digitala brevlåda (till exempel Kivra) istället för via post, vilket är en mer miljövänlig hantering.
Vi vill också uppmana alla att anmäla sig att få sina fakturor via sin internetbank, för en enklare och mer miljövänlig hantering.