Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du vid akuta behov få kontakt med hemtjänstpersonal under hela dygnet. Utförare ska svara på larm inom 20 minuter i tätort och inom 40 minuter utanför tätorten.

Trygghetslarm

 

Så fungerar larmet

Trygghetslarmet består av en basenhet och en bärbar larmknapp. Var du än befinner dig i bostaden kan du larma och eventuellt prata med personal, beroende på hur långt du är från basenhetens högtalare. När du larmar på hjälp så kommer du först i kontakt med larmoperatören som vidareförmedlar larmet till hemtjänstpersonalen.

Linköpings kommun ansvarar för att larmet fungerar och du behöver inget telefonabonnemang eller annan egen utrustning. Larmet kopplas till ett eluttag i din bostad och ansluter via mobiltelefonnätet eller ett så kallat Välfärdsbredband.

Avgift för larm

Installation av trygghetslarm kostar 260 kr som en engångsavgift. Från och med 1 oktober 2016 justeras månadsavgiften för trygghetslarm till 200 kr/månad. Anledningen till höjningen är att Linköpings kommun kommer att se till att trygghetslarmet fungerar via mobiltelefoninätet eller välfärdsbredband, samt tar kostnaden för den kommunikationen. För dig innebär det att larmet inte ska kopplas till den egna telefonen. Det gör att trafikavgifter för larmtrafik upphör på din telefonräkning.

Månadskostnaden är beräknad enligt den inkomstuppgift som du skickar in. Avgiften för trygghetslarmet ingår i maxtaxan. 

Äldrelots

Telefon: 013-20 64 01
Telefontid: Måndag-tisdag 09.00-15.00, onsdag-fredag 09.00-12.00.

E-post: Skicka e-post till Äldrelots

Postadress: Socialförvaltningen
Box 356
581 03 Linköping

Besöksadress: Hertig Karlsgatan 4
Hertig Karlsgatan 4 på karta

Kort webbadress:
http://www.linkoping.se/aldrelots

Vi har inte möjlighet att ta emot spontanbesök, vänligen ring innan.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 3 oktober 2016