Kontaktperson

Det finns barn och vuxna som behöver en kontaktperson att träffa på sin fritid. Det du behöver göra är att umgås och finnas till för personen. Det kan handla om att ta en fika, gå en promenad eller något annat som ni är intresserade av. För många ungdomar innebär det också att få en förebild.

Vad är en kontaktperson?

Kontaktpersonen fungerar som en vän och medmänniska till en ungdom eller vuxen. Ni träffas regelbundet. Genom att göra saker ihop bygger ni upp en relation. Du blir en person att vända sig till. Uppdraget innebär både personliga träffar och telefonkontakt där emellan. En överenskommelse görs i varje uppdrag om hur ofta man ska ha kontakt och när.

Kontaktperson vid funktionsnedsättning

En kontaktperson ska bidra till att minska social isolering och vara någon att göra aktiviteter med. Vanligtvis träffas man en gång per vecka och avsikten är att kontakten ska bli långvarig, om båda vill det.

Kontaktperson vid social problematik

Kontaktpersonen och ungdomen träffas flera gånger i veckan, oftast under en kortare tidsbestämd period. Ungdomarna frågar ofta efter en person att prata med, som lyssnar på dem och som de kan göra aktiviteter med.

Vem kan bli kontaktperson?

Som kontaktperson ska du ha intresse av att skapa en relation som varar under en längre tid. För att bli kontaktperson krävs ingen särskild yrkeskompetens, men däremot ett stort engagemang och intresse för andra människor. Du måste ha tid att träffas regelbundet och finns till för att lyssna. Man bör vara 18 år, helst lite äldre, innan man kan få uppdrag som kontaktperson.

Hur blir man kontaktperson?

Du kan ringa och prata med oss om du är intresserad. Du kan även fylla i en intresseanmälan direkt på webben. När vi fått in din intresseanmälan kontaktar vi dig. Om du är intresserad av att gå vidare får du komma på intervju och vi gör olika registerkontroller.

Vilket stöd får kontaktpersoner?

Det viktigaste för uppdraget är din personliga lämplighet, snarare än utbildning och erfarenhet. Socialförvaltningen erbjuder därför ingen utbildning till kontaktpersoner.

När du åtar dig ett uppdrag som kontaktperson får du också veta vem på socialförvaltningen du ska vända dig till om det uppstår frågor eller funderingar. Du kan få stöd och handledning efter önskemål och vid behov.

Som kontaktperson får du ersättning i form av arvode och omkostnadsersättning. Arvodet utgör ersättning för din insats och bestäms utifrån uppdragets art och omfattning. Arvodet är skattepliktigt. Omkostnadsersättningen ska täcka dina utlägg vid aktiviteter. Socialkontoret i Linköping följer Sveriges kommuner och landstings rekommendationer när det gäller ersättningar.

Vill du veta mer?

Vi berättar gärna mer om uppdraget som kontaktperson. Du är välkommen att kontakta vårt kansli.

Resursgruppen

Öppettider:
Receptionen är öppen vardagar 08.00-11.30 och 13.00-16.00 (sommartid till 15.00).

Telefon: 013-20 66 00

E-post: Skicka e-post till Resursgruppen

Postadress:
Socialförvaltningen
Box 356
581 03 Linköping

Besöksadress: Barnhemsgatan 2
Barnhemsgatan 2 på karta

Närmaste parkering finns i Akilles parkeringshus. Det finns två parkeringsplatser utanför receptionen för dig som är rörelsehindrad och har parkeringstillstånd för det.

Familjehemskonsulenter:
Torgny Nilsson, 013-20 62 30
Christina Jislind, 013-20 68 92

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 12 oktober 2016