IT-stöd

Kommunledningskontoret har gett LKDATA uppdraget att hantera IT-stöd åt förtroendevalda.

När LKDATA får underlag om nytillträdd förtroendevald skapas användarkonto till kommunens nätverk och en kontakt upprättas med den förtroendevalde.

Användarkonto med tillhörande e-postadress

LKDATA skapar upp förutsättningar så att du får åtkomst till Linköpings kommuns nätverk, det vill säga ett användarkonto. Till ditt användarkonto får du en tillhörande e-postadress som identifierar att du har ett förtroendeuppdrag i Linköpings kommun.

Med användarkontot kan du logga in på de datorer som tillhör kommunens nätverk.

Distansåtkomst för att arbeta hemifrån

Du får även åtkomst till något som kallas för distansåtkomst. Det innebär att du hemifrån kommer åt din e-post, handlingar och dokument. Mer information och hur du når distansåtkomst hittar du på följande sida:

Datatrafik vid utlandsvistelse

Om du vistas utomlands och tar med pekplatta gäller andra priser som varierar beroende på vilken operatör i utlandet som används. Mer information finner du på Telias hemsida:

Privat datatrafik utomlands som inte har en direkt koppling till det kommunala uppdraget ersätts av den enskilde genom avdrag från arvode/lön. Då detta innebär ett administrativt merarbete ska pekplattans bredband endast nyttjas i yttersta nödfall när man är utomlands.

Läs mer om vad du ska tänka på om du väljer att ta med din pekplatta utomlands. 

Lämna sitt uppdrag som förtroendevald

LKDATA får information via Kommunledningskontoret om att du lämnar ditt uppdrag som förtroendevald och för följande:

  • Avslutar ditt användarkonto och e-postadress för Linköpings kommun.
  • Kontaktar dig för tid för återlämnande av IT-utrustning.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 10 juni 2016