Vintercykla

När temperaturen sjunker under 5° är det många som ställer undan cykeln. Det är inte nödvändigt. Om du ger vintern en chans kommer du att uppleva nya sidor av cyklingen som motiverar dig längre än du kanske tror.

Vintercyklister

 

För att åstadkomma ökad och säker vintercykling har Linköpings kommun varit med och utvecklat sopsaltarmetoden i samarbete med VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. I dag sopsaltas 10 mil av stadens mest trafikerade cykelstråk.

Vad är sopsaltning?

Sopsaltning innebär att man sopar bort snön och saltar istället för att använda sand eller grus. Jämfört med traditionell plogning och sandning så innebär sopsaltning exempelvis bättre framkomlighet och minskad risk för punktering för cyklister samt bättre luftkvalitet då vägdammet minskar.

Är det kallare än minus 10 grader fungerar inte tekniken utan då röjs dessa stråk som övriga gång- och cykelvägar.

När snöröjs stråken?

De cykelstråk som används mest sopsaltas när det snöat en centimeter. Övriga huvudcykelstråk plogas och grusas när det kommit tre centimeter snö.

För att utveckla och förbättra snöröjningen på cykelstråken finns RÖJ – en snödjupsmätare. En prototyp av denna togs fram av lag under tävlingen East Sweden Hack år 2015. Produkten har i samarbete med kommunens drift- och underhållskontor utvecklats och under vintern 2016-17 testas den i verksamheten.

Råd i vintertrafiken

Se hur du förbereder din cykel för vintern på trafikverket.se

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 30 november 2016