Försäljning och information på gator och torg

För att anordna till exempel ett bord med information/försäljning, en marknad, eller loppmarknad krävs ett polistillstånd för offentlig tillställning. För detta tar polisen, liksom kommunen, ut en administrativ avgift. Från kommunens sida är avgiften alltid halverad för föreningslivet.

Det bästa är att inledningsvis höra med Linköping City Samverkan så att ert arrangemang inte krockar med något annat redan inplanerat. Innan ni ansöker om polistillstånd är det bra att ta en kontakt med Linköpings kommun. Från kommunen kan du få information och hjälp för att planera arrangemanget på bästa sätt. Polistillståndet söker du på polisens webbplats. Polisen skickar sedan vidare ansökan till kommunen för godkännande. Tänk på att sedan ta med dig tillståndet!

Marknad

Om du anordnar en marknad måste du ansöka om polistillstånd. Marknad räknas i första hand som en offentlig tillställning. Du behöver i regel även använda offentlig plats för marknaden, men du behöver inte ansöka om extra tillstånd för detta.

Torghandel

Om din förening önskar delta i torghandeln i Linköping måste ni först hyra en plats av kommunen. För att boka en plats tar ni kontakt med kommunen via Kontakt Linköping.

Läs mer om torghandel på sidan:

Loppmarknad

För att ha en loppmarknad måste er förening ansöka om tillstånd för offentlig tillställning hos polisen.

Dörrförsäljning

Dörrförsäljning kräver inget tillstånd.

Kontakt Linköping

Linköpings kommuns kontaktcenter.

Chatt: Vardagar mellan 7.30-17.00.

Till e-postformulär för Kontakt Linköping

Telefon: 013–20 60 00
Telefontid: måndag-fredag 07.30-17.00.

Postadress:
Linköpings kommun
Ange den verksamhet det gäller
581 81 Linköping

Senast uppdaterad den 9 juni 2022