Förändringar inom hemtjänsten

Här finns information om de förändringar som sker inom hemtjänsten 1 augusti. Det gäller framförallt den förenklade handläggningen inom personlig omvårdnad.

Informationsbladet som har använts i kommunikation mot allmänheten finns att ladda ner nedan.

Frågor och svar

Nej. Det är endast hos nya kunder och vid förändrat behov hos redan aktuella kunder som genomförandeplanen ska göras utifrån den nya mallen.

Äldrelotsen kommer att ringa upp vid nya uppdrag men utföraren måste ha rutin för att kontrollera i Treserva vid tre tillfällen per dag. Utföraren måste kunna ta emot ett uppdrag även om äldrelotsen av någon anledning inte ringt upp.

Utföraren får själv ändra tiden, det behövs inget nytt beslut från socialförvaltningen för det.

Akuta insatser måste sättas in av utföraren för att i efterhand ta kontakt med äldrelots. Akuta insatser är de som är livsavgörande t.ex. att komma upp ur sängen, gå på toaletten, äta, förflytta sig osv.

Alla akuta insatser måste utföras om behov uppstår utan föregående kontakt med äldrelots. När det gäller ledsagning har utförare med basansvar även ansvar för viss ledsagning.

Kontaktuppgifter

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att ta kontakt med omsorgskontoret.

Omsorgskontoret

Omsorgskontoret upphandlar och planerar verksamhet inom vård, stöd och omsorg. Kontoret arbetar på uppdrag av äldrenämnden och omsorgsnämnden.

Telefon: 013-20 62 82

E-post: Skicka e-post till Omsorgskontoret

Postadress:
Omsorgs- och äldreförvaltningen
Box 356
581 03 Linköping

Besöksadress: Drottninggatan 16
Drottninggatan 16 på karta

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 17 oktober 2016