Publicerat:
Linköpings kommun polisanmäler före detta Attendo-anställda
Linköpings kommun kommer att polisanmäla flera personer som arbetat för Attendos hemtjänst. Polisanmälan gäller misstanke om bland annat narkotikaförsäljning.
För drygt två veckor sedan, den 28 april 2026, tog Linköpings kommun över driften av hemtjänsten i sydvästra Linköping från Attendo. Anledningen är att Attendo tidigare överfakturerat Linköpings kommun vilket gjorde att avtalet avslutades och kommunen fick tillbaka flera miljoner kronor i återbetalning.
De senaste dagarna har det kommit in flera anonyma klagomål och anmälningar gällande flera av Attendos före detta medarbetare. Misstankarna gäller bland annat narkotikaförsäljning. Misstankarna rör personer som övergick från Attendo till Linköpings kommun samt personer som inte var med i övergången. Flera personer har omedelbart tagits ur tjänst.
Kontakt med polis
– Det är oerhört allvarliga misstankar som uppdagats och vi har agerat så fort uppgifterna kom till vår kännedom. Det här bekräftar att det var rätt av Linköpings kommun att avsluta Attendos avtal att bedriva hemtjänst i Linköping. Vi kommer göra det som krävs för att säkerställa tryggheten inom äldreomsorgen, säger Jonatan Hermansson (S), ordförande i vård- och äldreomsorgsnämnden.
Kommunen agerar nu och har vidtagit nödvändiga åtgärder. Kontakt är tagen med polisen och en polisanmälan kommer att lämnas in i närtid rörande misstänkta brott. En förstärkt ledning från kommunens sida har tagit kontroll över verksamheten.
– Vår viktigaste uppgift är att säkra en trygg och fungerande hemtjänst för de personer som har stöd i området. Vi har därför förstärkt ledningen, ökat uppföljningen och säkerställer att berörd personal inte arbetar hos brukare. Nu fortsätter vi att gå igenom de uppgifter som kommit in och vidtar de åtgärder som behövs, säger Sonja Erlandsson, vård- och omsorgsdirektör.
Linköpings kommun har bland annat:
- Tagit kontakt med polisen. En anmälan kommer ske i närtid.
- Tagit bort berörd personal från arbete med brukare
- Påbörjat arbetsrättslig hantering
- Förstärkt ledningen och uppföljningen av verksamheten
- Säkrat fortsatt stöd till de brukare som berörs av verksamheten
Fakta om verksamhetsövergång
Vid en verksamhetsövergång enligt lagen om anställningsskydd (LAS) övergår anställningarna till den nya arbetsgivaren med bibehållna anställningsvillkor. Den nya arbetsgivaren övertar därmed de rättigheter och skyldigheter som är kopplade till anställningarna. Vid verksamhetsövergång finns inget lagstöd för kommunen att begära utdrag ur belastningsregistret.