Skogsdungen är en förskola med engagerade pedagoger, egen kock, ekologiskt tänkande, åldersintegrerade grupper, mycket utomhusvistelse, sång, teater, rörelse och individ/ relationsbyggande pedagogik.
Ledorden för vår förskola är: växande genom samarbete, gemenskap, hänsyn till varandra och världen i stort.
”För barn är människor mycket, mycket mer lika än de små saker som skiljer oss åt ”
Varje dag jobbar våra pedagoger med innebörden i detta korta citat. De lägger stor vikt vid att uppmärksamma varje barn med hänsyn till den individ de är och under sin tid hos oss skapa en plattform där barnen kan utvecklas både som personer men även i grupp.
“Olika är bra” är en av förskolans grundpelare och något vi bygger verksamheten runt. Mångfald berikar vår verksamhet och vi intresserar oss för, och bekräftar, likheter och olikheter. Jämlikhet och allas lika värde oberoende av bakgrund är givna värderingar.
Våra pedagoger är duktiga på att snappa upp vad som är på gång i gruppen och utifrån detta hitta på teman som barnen sedan jobbar med. Detta gör de genom teater, dans, sång och mycket utomhusvistelse. Våra ledord finns med hela tiden både i den fria och den styrda leken.
Natur, teknik, språk och matematik leks fram naturligt i den dagliga verksamheten och genom styrda experiment och utflykter. Pedagogerna håller sig uppdaterade genom att delta i kursverksamhet.
För att våra pedagoger ska ges möjlighet att se alla barnen satsar vi på ha så få barn per pedagog som möjligt, vilket också skapar en tryggare och lugnare miljö.
Montessori Mondial anpassar beprövad montessoripedagogik efter dagens förutsättningar och arbetar utifrån vetenskaplig grund. Här utvecklar du din förmåga att ta ansvar för dina egna handlingar och den gemensamma miljön.
Vi jobbar ämnesövergripande och har ett globalt perspektiv i allt vi gör. På så sätt stimuleras och omfamnas både den personliga, sociala och den globala, mondiala utvecklingen.
I våra anpassade montessori miljöer erbjuder vi en förskola som tillvaratar nyfikenhet och ger våra barn verktyg för att våga utveckla och hitta egna vägar. Genom resultatinriktad montessoripedagogik, fokuserat arbete och övertygelsen om att övning ger färdighet, låter vi dig som är barn upptäcka kraften i att lära. Detta innebär att vi arbetar utifrån tre viktiga aspekter; miljön, barnet och läraren.
Den förberedda miljön Barnet introduceras i de färdigheter som gör det möjligt för hen till utforskande och ställningstagande.
Barnet Lust till lärande! Medvetenhet om att alla barn äger en inre motivation att lära. Lärande är en process som påverkar, utvecklar och ändrar också våra beteenden.
Läraren och pedagogen För att få till stånd ett optimalt lärande hos barnet måste pedagogen lära känna barnet och iordningställa en miljö, både social och fysisk, som svarar mot de intressen och behov som finns hos det enskilda barnet och i gruppen som helhet.
Syfte
Montessori Mondial är en förskola där du som barn står i centrum. Här utvecklar du ditt ansvarstagande för dig själv och din omgivning. Vi vet att där naturliga drivkrafter får spelrum växer starka och trygga individer. Att du tror på dig själv och litar till din egen förmåga är den bästa grunden för ett livslångt lärande. På Montessori Mondial får du som barn förståelse för att du är del av en större helhet, där ett holistiskt, helhetstänk är en utgångspunkt.
Frihetstanken
Barnen som ges möjlighet att fritt skapa får utlopp för sin fantasi. Genom att läraren inte i tid och otid hjälper barnen, utan istället låter dem experimentera fritt, utforska och pröva sig fram och öva sig inom olika områden, har man undanröjt hinder som vuxna kan ställa i vägen för barnens naturliga utveckling. I en montessoriförskola finns attraktivt konkret material
Sagolundens förskola, Myrsättersgatan 28
Sagolundens förskola ligger i anslutning till Brunnbyskolan. Förskolan har ett naturligt och nära samarbete med skolan och använder den gemensamma utemiljön i vardagen. Förskolan har två avdelningar som har ett nära samarbete, båda avdelningar är organiserade 1-5 år.
Innemiljö
Sagolunden har nyrenoverade lokaler som är utformade efter barnens intresse och temaarbetets utveckling.
Utemiljö
Intill förskolan finns grönområden och skogsmark som används som en förlängning av förskolans gård.
Pedagoger
Pedagoger är engagerade och har arbetat tillsammans under längre tid vilket skapar trygghet och sammanhang i arbetslaget.
Välkommen till förskolan Mårdtorpsgatan 35. Förskolan har två avdelningar och ligger nära både Ryds Centrum och Rydsskogen.
På Ryds förskolor arbetar vi för att alla barn ska få bli sina bästa jag. Vår barn- och kunskapssyn bygger på att barn är kompetenta och att man behöver befinna sig i lustfyllda, kreativa och meningsfulla sammanhang för att lärandet ska bli så långsiktigt som möjligt – ett livslångt lärande.
Vi arbetar aktivt för att ständigt vara så nära barnen som möjligt i deras undersökande och frågor. Vi utgår från barnens styrkor då alla barn har unika kompetenser och unika bidrag till gruppen.
Vi delar oss i mindre grupper under dagen. Varje barn får, på så sätt, lättare att komma till tals, får mera utrymme och ro i leken och i sitt eget utforskande.
Vi arbetar efter Reggio Emilias filosofi där grunden handlar om att erbjuda en demokratisk plats där barn får växa och utforska tillsammans. Miljöerna på förskolan är nogsamt uppbyggda för att skapa en tilltalande miljö, fylld med undersökande och tilltro.
Vi arbetar projekterande vilket innebär att vi tar fokus på barnens tankar och frågor och, i det, fångar och förbinder de olika delarna i lärandet (så som språk, lek, matematik, naturvetenskap och mycket mer).
Välkommen till förskolan Mårdtorpsgatan 59. Förskolan har fem avdelningar och ligger nära både Ryds Centrum och Rydsskogen.
På Ryds förskolor arbetar vi för att alla barn ska få bli sina bästa jag. Vår barn- och kunskapssyn bygger på att barn är kompetenta och att man behöver befinna sig i lustfyllda, kreativa och meningsfulla sammanhang för att lärandet ska bli så långsiktigt som möjligt – ett livslångt lärande.
Vi arbetar aktivt för att ständigt vara så nära barnen som möjligt i deras undersökande och frågor. Vi utgår från barnens styrkor då alla barn har unika kompetenser och unika bidrag till gruppen.
Vi delar oss i mindre grupper under dagen. Varje barn får, på så sätt, lättare att komma till tals, får mera utrymme och ro i leken och i sitt eget utforskande.
Vi arbetar efter Reggio Emilias filosofi där grunden handlar om att erbjuda en demokratisk plats där barn får växa och utforska tillsammans. Miljöerna på förskolan är nogsamt uppbyggda för att skapa en tilltalande miljö, fylld med undersökande och tilltro.
Vi arbetar projekterande vilket innebär att vi tar fokus på barnens tankar och frågor och, i det, fångar och förbinder de olika delarna i lärandet (så som språk, lek, matematik, naturvetenskap och mycket mer).
Vi arbetar åldersnära där den pedagogiska miljön är anpassad, för att ge just den åldersgruppen den utmaning och den stimulans de behöver.
Vi ser huset som en helhet – där alla barn är alla vuxnas ansvar och vi samarbetar vid öppning och stängning och med undervisning under veckan.
Välkommen till förskolan Mårdtorpsgatan 63. Förskolan har sju avdelningar och ligger nära både Ryds Centrum och Rydsskogen.
På Ryds förskolor arbetar vi för att alla barn ska få bli sina bästa jag. Vår barn- och kunskapssyn bygger på att barn är kompetenta och att man behöver befinna sig i lustfyllda, kreativa och meningsfulla sammanhang för att lärandet ska bli så långsiktigt som möjligt – ett livslångt lärande.
Vi arbetar aktivt för att ständigt vara så nära barnen som möjligt i deras undersökande och frågor. Vi utgår från barnens styrkor då alla barn har unika kompetenser och unika bidrag till gruppen.
Vi delar oss i mindre grupper under dagen. Varje barn får, på så sätt, lättare att komma till tals, får mera utrymme och ro i leken och i sitt eget utforskande.
Vi arbetar efter Reggio Emilias filosofi där grunden handlar om att erbjuda en demokratisk plats där barn får växa och utforska tillsammans. Miljöerna på förskolan är nogsamt uppbyggda för att skapa en tilltalande miljö, fylld med undersökande och tilltro.
Vi arbetar projekterande vilket innebär att vi tar fokus på barnens tankar och frågor och, i det, fångar och förbinder de olika delarna i lärandet (så som språk, lek, matematik, naturvetenskap och mycket mer).
Vår förskola ligger i huset Solhaga där även omsorg kvällar, nätter och helger finns.
Nannas förskola är belägen i natursköna Vikingstad. Våra lokaler och utemiljö är väl anpassade till vår verksamhet. Förskolan har två avdelningar; Myran och Kotten med barn i åldrarna 1-5 år.
Här får våra barn rika möjligheter till lärande, utveckling och utforskande.
Vi har ett temainriktat arbetssätt som innebär att barnens lärande bli mångsidig och sammanhängande. Barngruppen ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande.
Vi lägger stor vikt vid våra lärmiljöer som ska stimulera barns fantasi, skapande och socialt samspel. Pedagogisk dokumentation är en del i vårt arbete för att synliggöra processer i förskolans verksamhet tillsammans med barnen.Förskolan lägger stor vikt vid att att stimulera varje barns språkutveckling, uppmuntra och ta till vara barnets nyfikhenhet och intresse att kommunicera och inför den skriftspråkliga världen.
Vårt mål är att ge barnen trygghet, glädje och vi vill att barnen ska ha roligt hos oss.
Verksamhet
All verksamhet på Naturriket genomsyras av Läroplanen för förskolan. Förskolan är uppdelad i två avdelningar, Gläntan med barn 1-3 årpå nedre plan och Ängen med barn 3-5 år på övre plan.
Små barngrupper och hög personaltäthet
Vi strävar efter att ha små barngrupper med hög personaltäthet. Trygg, stabil personal och närvarande pedagoger med medvetet förhållningssätt. Alla barn ska bli lyssnade på och sedda varje dag.
Utevistelse och skogsutflykter
Vi strävar efter att varje dag ha utevistelse med barnen. I en lummig trädgård som lockar till lek eller utflykt till skog och lekpark. Vi utnyttjar vårt närområde med fina lekparker och flera skogsområden. Vi strävar efter att vara i skogen/lekpark en gång i veckan för barnen 3-5 år. Skogen lockar oss till kreativitet och fantasi. Vi utmanas i våra grovmotiriska färdigheter. I skogen finns det mycket redskap för lek och lustfyllda uppdrag. Vi leker och klättrar, ingen sitter still. På vägen till skogen tränar barnen sig i trafikvett och lär känna sin närmiljö. De barn som sover på förskolan, sover i egen vagn ute på vår gård
Språk
Språk är en viktig del av Naturriket. Vi har ett medvetet förhållningsätt när vi pratar med barn och vuxna. Vi undviker negationer. Att säga vad vi ska göra är bra att tänka på. Te.x, Kom ihåg att… istället för Glöm inte. Vi använder språket i allt vi gör. Vi pratar med barnen, barnen pratar med oss och vi lyssnar, vi läser böcker, har sagolådor, rim, ramsor, sång och musik mm. Lunch och mellis är mycket bra tillfällen för givande samtal med barnen. Vid blöjbyte nyttjar vi tiden till att prata med barnet.
Tecken som stöd (TSS)
Tecken är språkstimulerande för alla barn. Alla pedagoger har läst eller ska läsa Tecken som stöd (TAKK – Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Vi använder tecken i barngruppen som ett visuellt stöd för att stimulera barnens språkutveckling. Vi ser bara fördelar med att använda tecken, som t.ex. sänkt ljudnivå, dämpat taltempo samt ökat samtalsfokus. Dessutom ger det barnet redskap att samspela språkligt innan talet kommit.
Välkommen till Kullerbyttan!
Norlandia Förskolor Kullerbyttan är belägen i Hjulsbro, med närhet till vackra naturområden och skog som används för rörelse, upptäckande och lärande. Förskolan är inrymd i en fristående byggnad och har en stor och härlig gård som kan delas in i tre mindre gårdar. Undervisningen bedrivs i stor utsträckning utomhus, och vi genomför många utflykter till skogen för att berika barnens upplevelser.
Vi arbetar i storarbetslag, vilket innebär att pedagogerna har inga fasta avdelningar. Detta skapar en trygghet för alla barn, som känner sig bekväma med all personal. Vi har två avdelningar: en för de yngre barnen och en för de äldre. Genom vårt pedagogiska arbete genomför vi projekt och aktiviteter som stimulerar barnens nyfikenhet och lärande. Våra pedagoger planerar aktiviteter baserat på barnens intressen, förmågor och behov. Genom att utforma undervisningen på detta sätt ges barnen möjlighet att utveckla sin fantasi, språk- och kommunikationsförmåga i en stimulerande miljö.
Vi lägger stor vikt vid att skapa goda matvanor för livet. Vår mat levereras från Norlandia
Skogsmyrans förskola, där vår kock lagar näringsriktig och smakfull mat utifrån en meny som skapats av kockar inom Norlandia. Barnen deltar aktivt i måltidsprocessen genom att ta mat själva och duka av, vilket stärker deras självförtroende och självständighet.
Vårt koncept Gogreen genomsyrar vår verksamhet och handlar om att främja en hållbar och
miljövänlig livsstil. Vi arbetar aktivt med att ge barnen kunskap om Allemansrätten och vikten av att ta hand om vår miljö.
På Kullerbyttan värnar vi om den fria leken och den fria kreativiteten, men vi har även planerade aktiviteter som kompletterar barnens lärande. Vi strävar efter att skapa en öppen och trygg atmosfär där barnen känner sig fria att uttrycka sina tankar och känslor. Vår värdegrund, CARE, innebär att vi visar omtanke, ansvar och respekt för varandra. Vi arbetar tillsammans med barnen för att ge dem verktyg att hantera konflikter och bygga goda relationer. Tillsammans skapar vi minnen och stärker relationerna, vilket bidrar till en harmonisk och lärorik miljö. Varmt välkommen till en dag på Förskolan Kullerbyttan – där vi tillsammans skapar en meningsfull och glädjefylld vardag!
Nya Upptäckter – Varje Dag!
Nya upptäckter varje dag! Norlandia Förskolor Lianen vill vi ge ditt barn lust till lek och lärande, nya upptäckter, spännande smakupplevelser och rörelseglädje. Vi arbetar med mindre barngrupper och våra pedagoger utgår från varje barns unika förutsättningar.
Lianen ligger i stadsdelen Berga i Linköping och erbjuder 60 förskoleplatser fördelade på tre
avdelningar. Förskolan är inrymd i en modern enplans fastighet med en stor tillhörande gård. Vi vill erbjuda barnen möjligheter till utforskande tillsammans med nyfikna pedagoger och kompisar såväl inne som ute i våra lärmiljöer. Vår undervisning är ämnesövergripande och vi väver in läroplansmålen i vårt tema för året och arbetar utifrån barnens intressen. Vi har nära till vårt bibliotek som vi har ett gott samarbete med. Vi arbetar aktivt med läs- och språkfrämjande arbete.
Norlandiaskuttet Vi har en vuxenledd rörelseaktivitet varje dag. Tillsammans dansar vi eller kanske springer några varv i vår motorikbana.
Go green Att arbeta med hållbar utveckling med utgångspunkt i de olika dimensionerna; socialt, ekonomiskt och miljöperspektiv är en självklarhet. Tillsammans arbetar vi för minskat matsvinn, tar hand om varandra och är rädda om vårt material och djur och natur. Vi källsorterar och slänger vårt avfall i gröna påsen och odlar i våra odlingslådor. Vi varvar ned och hittar återhämtning en stund under dagen i vårt arbete ”Om drömmen om det Goda”
Mat med Smak Vi lägger stor vikt vid att skapa goda matvanor för livet. Vår kock lagar näringsriktig och smakrik mat utifrån en meny som skapats av kockar inom Norlandia. Barnen deltar aktivt i måltidsprocessen genom att ta mat själva och duka av, vilket stärker deras självförtroende och självständighet. Våra ”superhjältar” för dagen hämtar och presenterar maten för sina kompisar och våra måltidpedagoger inspirerar till samtal kring mat och hälsa på olika sätt.
Vår värdegrund- Care Vår förskola värnar om en trygg och positiv atmosfär där varje barn kan växa och utvecklas och där varje barn känner sig fri att uttrycka sina tankar och känslor. Vår värdegrund, CARE, innebär att vi visar omtanke, ansvar och respekt för varandra. Vi arbetar tillsammans med barnen för att ge dem verktyg att hantera konflikter och bygga goda relationer.
Det dagliga mötet och dialogen med barnets vårdnadshavare skapar ett ömsesidigt förtroende, trygghet och glädje. Vi lever efter mottot; tillsammans skapar vi en förskola med utgångspunkt för barnens bästa. Vårdnadshavare är alltid välkomna att ta del av verksamheten.
Varmt välkommen till Lianen!