På Vittra jobbar vi med ett medvetet lärande – att ditt barn lär känna sig själv som person och på så sätt blir nyfiken på världen. Här kan du läsa mer om vad det innebär.
Medvetet lärande
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Modig kultur
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Tydlig struktur
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
Vårdkasvägen 3 är en förskola i ljusa, luftiga lokaler. Förskolans utemiljö ger fullt av möjligheter till lek och upptäckter.
I Berga Vimanshäll finns fem förskolor; Häggvägen, Konstruktörsgatan, Ridhusgatan, Vårdkasvägen samt Älgvägen. Rektorerna och våra förste förskollärare arbetar för en likvärdighet mellan dessa förskolor.
Öppettider för förskolan är 06:00-18:00, med möjlighet till jour till 18:30.
Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik och lägga grunden för att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Våra prioriterade områden
I vårt förskoleområde har vi språk och Lärande för hållbar utveckling (LHU) som prioriterade områden. På alla förskolor delar vi in barnen i mindre grupper under större delen av dagen.
Språk
Språket förstärker vi bland annat genom bildstöd och materialet Bornholmsmodellen som främjar barnens språkliga medvetenhet.
Lärande för hållbar utveckling (LHU)
LHU innefattar tre olika perspektiv:
Ekonomiskt
Socialt
Ekologiskt
Grön Flagg är också ett program som vi utgår ifrån.
Mål och arbetssätt
Utbildningen i förskolan är målstyrd. Läroplan (Lpfö-18) och skollagen ligger till grund för hur förskolorna upprättar de egna målen och hur personalen arbetar för att uppfylla dem.
Barnkonventionen
Barnkonversionen innefattar alla barn och ungdomars rättigheter upp till 18 års ålder. Under 2020 blir denna konvention lag. Barnkonventionen är också en viktig del av barnens utbildning i förskolan.
Plan mot kränkande behandling
Alla förskolor arbetar tillsammans med specialpedagog efter planen mot kränkande behandling och dokumentation av aktiva åtgärder mot diskriminering
Normer och värden
I början av varje läsår fokuserar förskolorna extra kring ”Normer och Värden”. Med mål och arbetssätt jobbar vi för att varje barn ska känna sig trygg i gruppen, med sina kamrater och på förskolan.
Leken
Leken är en viktig del av utbildningen på förskolan, då den främjar barnens utveckling, nyfikenhet och lust att lära. Vi ser det ytterst viktigt att personalen alltid är aktivt närvarande under barnens hela tid på förskolan, under såväl lek som i undervisningssituationer.
Vi arbetar i projekt och teman för att få en helhet i undervisningen.
Språk, LHU, naturvetenskap och estetiska uttryckssätt stimulerar till ett lustfyllt lärande.
Förskolan i Vårdsberg är belägen i Vårdsberg. Vi arbetar i åldersindelade grupper.
I Förskolor Åkerbo genomsyras utbildningen av trygghet, delaktighet och lärande. I våra förskolor uppmuntras utforskande, innovation och nya ideér som ger barnen förutaättningar att möta framtiden.
Förskolor Åkerbo - vi ger varje barn förutsättningar att möta morgondagen.
Vårdsbergs förskola är en av nio förskolor i förskolor Åkerbo. Fyra av förskolorna finner du inne i Linghem, resterande fem förskolor ligger i Gistad, Örtomta, Askeby, Bankekind och Vårdsberg.
Förskolan i Vårdsberg är belägen i Vårdsberg. Vi arbetar i åldersindelade grupper.
Förskolan Växthuset är belägen i ett gammalt anrikt hus precis intill Trädgårdsföreningen med närhet till grönområden och utforskande lärandemiljöer.
Huset består av tre våningar där det på nedre våningen är kapprum och gymnastiksal, på andra våningen finns kök och matsal och det är även här som Gullvivorna, de yngre barnen, håller till. På översta våningen hittar vi Blåklockorna, de lite äldre barnen.
Förskolan är ett föräldrakooperativ vilket innebär att det är föräldrarna som driver förskolan. Tillsammans med engagerade pedagoger skapas en unik sammanhållning och trygg miljö för barnen att vistas och utvecklas i.
Förskolan Ådalagatan 14 och 2 ligger i två olika byggnader fördelat på
tre avdelningar med närhet till grönområden.
Likvärdighet i området
Förskolor Innerstadens gemensamma utvecklingsmål är att öka likvärdigheten i utbildningen så väl på den enskilda förskolan som mellan de olika förskolorna. Gemensam projektfråga/fokusområde är “Olika lika, men lika unika”.
Vårt arbetssätt
För att skapa likvärdighet arbetar personalen medforskande, använder ett
lågaffektivt bemötande och har ett normkritiskt förhållningssätt.
Inom förskolor Innerstaden arbetar vi aktivt med att utveckla barnens kreativitet och fånga deras intressen här och nu. Genom ett projektbaserat arbetssätt utvecklar vi varje barns inneboende lust till lärande. Med hjälp av material från Före Bornholmsmodellen lägger vi grunden för barnens språk, läs/skrivutveckling. I utbildningen används material från barnkonventionen, kompisböckerna, med tillhörande dockor Kanin och Igelkott för att lyfta olika dilemman. Vi organiserar utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina intressen, med samma möjligheter och på lika villkor.
Utveckling och lärande
Förskolans personal ansvarar för att bedriva ett kvalitetsarbete som skapar förutsättningar för varje barn att utvecklas så långt som möjligt. I arbetet mot utvecklingsmålen lyfter vi in alla delar utifrån vad som står i förskolans läroplan Lpfö 18. Personalen utgår från barnens förutsättningar, behov och intressen i planeringen och genomförandet av utbildningen samt arbetar medvetet och aktivt tillsammans för att skapa en trygg, glädjefylld och lärorik vistelse för barnen.
Förskolan Älgvägen består av två avdelningar och är belägen i Ånestadområdet med närhet till skog och natur.
I Berga Vimanshäll finns fem förskolor; Häggvägen, Konstruktörsgatan, Ridhusgatan, Vårdkasvägen samt Älgvägen. Rektorerna och våra förste förskollärare arbetar för en likvärdighet mellan dessa förskolor.
Öppettider för förskolan är 06:00-18:00, med möjlighet till jour till 18:30.
Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik och lägga grunden för att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Våra prioriterade områden
I vårt förskoleområde har vi språk och Lärande för hållbar utveckling (LHU) som prioriterade områden. På alla förskolor delar vi in barnen i mindre grupper under större delen av dagen.
Språk
Språket förstärker vi bland annat genom bildstöd och materialet Bornholmsmodellen som främjar barnens språkliga medvetenhet.
Lärande för hållbar utveckling (LHU)
LHU innefattar tre olika perspektiv:
Ekonomiskt
Socialt
Ekologiskt
Grön Flagg är också ett program som vi utgår ifrån.
Mål och arbetssätt
Utbildningen i förskolan är målstyrd. Läroplan (Lpfö-18) och skollagen ligger till grund för hur förskolorna upprättar de egna målen och hur personalen arbetar för att uppfylla dem.
Barnkonventionen
Barnkonversionen innefattar alla barn och ungdomars rättigheter upp till 18 års ålder. Under 2020 blir denna konvention lag. Barnkonventionen är också en viktig del av barnens utbildning i förskolan.
Plan mot kränkande behandling
Alla förskolor arbetar tillsammans med specialpedagog efter planen mot kränkande behandling och dokumentation av aktiva åtgärder mot diskriminering
Normer och värden
I början av varje läsår fokuserar förskolorna extra kring ”Normer och Värden”. Med mål och arbetssätt jobbar vi för att varje barn ska känna sig trygg i gruppen, med sina kamrater och på förskolan.
Leken
Leken är en viktig del av utbildningen på förskolan, då den främjar barnens utveckling, nyfikenhet och lust att lära. Vi ser det ytterst viktigt att personalen alltid är aktivt närvarande under barnens hela tid på förskolan, under såväl lek som i undervisningssituationer.
Vi arbetar i projekt och teman för att få en helhet i undervisningen.
Språk, LHU, naturvetenskap och estetiska uttryckssätt stimulerar till ett lustfyllt lärande.
Välkommen till förskolan Ängeln. Förskolan drivs av Svenska kyrkan, Linköpings Domkyrkopastorat, Tannefors församling
Här finns plats för 25 barn som tas om hand av 5 st personal med stor kompetens och mycket omtanke. Barngruppen är uppdelad i två avdelningar: Fjädern för de yngre barnen och Vingen för de äldre. Förskolans arbetssätt är projektorienterat och som ett led i att stärka barnens självkänsla och lärande dokumenteras verksamheten kontinuerligt.
Vår förskola är musikprofilerad och drivs som en ideell förening av de familjer som har sina barn på förskolan. Det innebär att föräldrarna är med och påverkar hur barnens förskola ska se ut genom styrelseuppdrag, årsmöten och kontinuerlig, aktiv delaktighet.
Musikförskolan Änglastämman startades 1990 i Tannefors. År 2004 flyttades verksamheten nuvarande lokaler på Linnégatan.
Förskolan Öjebyvägen är belägen i Örtomta och består av två avdelningar, Blåbär och Lingon. Vi arbetar i åldersindelade grupper.
I Förskolor Åkerbo genomsyras utbildningen av trygghet, delaktighet och lärande. I våra förskolor uppmuntras utforskande, innovation och nya ideér som ger barnen förutaättningar att möta framtiden.
Förskolor Åkerbo - vi ger varje barn förutsättningar att möta morgondagen.
Öjebyvägen är en av nio förskolor i förskolor Åkerbo. Fyra av förskolorna finner du inne i Linghem, resterande fem förskolor ligger i Gistad, Örtomta, Askeby, Bankekind och Vårdsberg.
Förskolan Öjebyvägen är belägen i Örtomta och består av två avdelningar, Blåbär och Lingon. Vi arbetar i åldersindelade grupper.