Förskolan Lindengatan 52 består av 3 avdelningar. Belägen i Tannerfors som gränsar till grönområden. Likvärdighet i området
Förskolor Innerstadens gemensamma utvecklingsmål är att öka likvärdigheten i utbildningen så väl på den enskilda förskolan som mellan de olika förskolorna. Gemensam projektfråga/fokusområde är “Olika lika, men lika unika”.
Vårt arbetssätt
För att skapa likvärdighet arbetar personalen medforskande, använder ett
lågaffektivt bemötande och har ett normkritiskt förhållningssätt.
Inom förskolor Innerstaden arbetar vi aktivt med att utveckla barnens kreativitet och fånga deras intressen här och nu. Genom ett projektbaserat arbetssätt utvecklar vi varje barns inneboende lust till lärande. Med hjälp av material från Före Bornholmsmodellen lägger vi grunden för barnens språk, läs/skrivutveckling. I utbildningen används material från barnkonventionen, kompisböckerna, med tillhörande dockor Kanin och Igelkott för att lyfta olika dilemman. Vi organiserar utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina intressen, med samma möjligheter och på lika villkor.
Utveckling och lärande
Förskolans personal ansvarar för att bedriva ett kvalitetsarbete som skapar förutsättningar för varje barn att utvecklas så långt som möjligt. I arbetet mot utvecklingsmålen lyfter vi in alla delar utifrån vad som står i förskolans läroplan Lpfö 18. Personalen utgår från barnens förutsättningar, behov och intressen i planeringen och genomförandet av utbildningen samt arbetar medvetet och aktivt tillsammans för att skapa en trygg, glädjefylld och lärorik vistelse för barnen.
Här kan ni ta del av förskolans avdelningar, det pedagogiska arbetet, tema i området samt få en inblick i och inspireras av avdelningarnas pedagogiska arbete. Du kan även ta del av information gällande introduktion, matsedel, när barnet är sjukt och kollektiv olycksfallsförsäkring genom att gå in på specifik undersida i menystrukturen. På sidan finner ni även kontaktuppgifter till förskolan och förskoleområdets administration.
"En förskola för alla där kunskap och människor växer"
Avdelningar
Förskolan Lingonvägen 46 är en mindre förskola som består av två avdelningar och ligger med närhet till skogen, där utforskande sker och motoriken utmanas. Avdelningarnas namn är:
Björngrottan med barn mellan 1-2 år
Vargklämman med barn mellan 3-5 år
Det pedagogiska arbetet i förskolan
Det pedagogiska arbetet grundar sig på Läroplanen för förskolan, Lpfö 18. Vi arbetar utifrån olika teman som utmanar barns nyfikenhet och förståelse för bland annat språk, matematik, naturvetenskap och hållbar utveckling.
Vi delar barnen i mindre grupper i olika aktiviteter för att möjliggöra varje barns enskilda lärande samt varje barns utrymme för lek, språk och kommunikation.
Tema
Gemensamt tema i området Sturefors, Bestorp och Brokind är Djur och natur med kopplingar till vårt prioriterade område: matematik.
Välkommen till Förskolor Ekängen/Tallboda
På förskolan Linsvägen 5, Granbacken, finns plats för 45 barn i ålder 1-5 år. Samarbetet mellan baserna är stort då det är viktigt för oss att alla barn och personal känner trygghet med varandra.
Vårt pedagogiska arbete grundar sig i Läroplan för förskolan, Lpfö -18. Läroplanen innehåller förskolans värdegrund och uppdrag, mål och riktlinjer.
#förvarjebarn
På alla våra förskolor arbetar vi projektinriktat utifrån barnens intresse och vi tror på det kompetenta barnet. Pedagogerna är härvarande, vi undersöker och lär tillsammans med barnen. Fokus ligger på lärprocessen och ett lustfyllt lärande, inte på resultatet. Vi värnar om barnens integritet och trygghet och är lyhörda för vad barnen säger och känner, #förvarjebarn.
Vi strävar efter att barnens glädje, inflytande, lek och nyfikenhet ska genomsyra utbildningen och att detta synliggörs i de olika lärmiljöerna, både inne och ute. Vi nyttjar och utforskar vår närmiljö samt arbetar aktivt med hållbar utveckling.
Inom Förskolor Ekängen/Tallboda finns tillgång till förste förskollärare, specialpedagog och kvalitetskoordinator som stödjer oss i vårt arbete. Vi eftersträvar ett gott samarbete och delaktiga vårdnadshavare, bland annat genom föräldraforum för samverkan.
Förskolan Linden är en förskola vars pedagogiska inriktning är att medvetet och aktivt arbeta med barnens språkutveckling. Vi lägger stor vikt vid leken och språket. Sång, musik, rörelse och skapande är också viktiga delar i vår pedagogiska verksamhet.
Leken
Lek ute och inne har stort utrymme i vår verksamhet. Barnen får möjlighet att på ett naturligt sätt träna sin sociala kompetens, sitt språk, använda fantasin och bearbeta upplevelser. Vi vuxna finns hela tiden till hand för att stimulera, delta och ingripa vid konflikter som barnen själva inte kan lösa. Lek ska ge glädje och kännas lustfyllt.
Språk
Det viktigaste för språket är det vardagliga samtalet. Vi pratar mycket med barnen, lyssnar och besvarar deras frågor. Vi arbetar i smågrupper med material som främjar språkutvecklingen. Vi sjunger mycket och använder rim och ramsor.
Matematik
Att tydliggöra matematik ingår som en del i vår vardag. Barnen uppmuntras att sätta ord på matematiska erfarenheter genom att t ex sortera, mäta och räkna.
Naturvetenskap och Teknik
För att utveckla barnens intresse och förståelse för naturvetenskap arbetar vi med tema Luft och tema Vatten. Varje tema innehåller ett trettiotal olika experiment. Vissa experiment utförs som en demonstration i dialog med barnen, ofta uppbyggt kring en berättelse av något slag. Forskning har visat att en berättelse runt ”fenomenet” man vill visa är ett viktigt stöd i inlärningsprocessen. Andra experiment utför barnen, där det ges utrymme att lösa problem, bygga och konstruera. Grundprincipen för arbetet med temat utgår från barnens erfarenheter och frågeställningar om naturvetenskapliga och tekniska företeelser. Därefter låter vi experimenten vara vägledande till nya kunskaper och förståelse kring hur omvärlden fungerar.
Sång och Musik
Vi sjunger och spelar i både stora och små grupper. Sång och musik stimulerar barns utveckling när det gäller tal, språk, motorik och kroppsuppfattning. Vi vill skapa en gruppkänsla där barnen får god jaguppfattning och social träning – musik för glädjens skull.
Rörelse
Det är viktigt för inlärningen att barn rör på sig och utvecklar motoriken. Utomhus stimuleras barnen att balansera, klättra och hoppa. Vi erbjuder även aktiviteter som rörelselekar och gymnastik.
Skapande
För att stimulera barnens fantasi och finmotoriska utveckling får barnen prova och känna på olika material t ex papper, kritor, vattenfärg, lera, sax och lim.
Vår förskola ligger naturskönt i Sjögestad och ryms i ett anrikt gammalt hus med bra utemiljö och stora lekytor.
Vi lägger stor vikt vid våra lärmiljöer som ska stimulera barns fantasi, skapande och det sociala samspelet. Pedagogisk dokumentation är en del i vårt arbete för att synliggöra processer i förskolans verksamhet tillsammans med barnen. Förskolan lägger stor vikt vid att att stimulera varje barns språkutveckling, uppmuntra och ta till vara barnets nyfikhenhet och intresse att kommunicera och inför den skriftspråkliga världen.
Vårt mål är att ge barnen trygghet, glädje och vi vill att barnen ska ha roligt hos oss. Det vill vi förverkliga genom att:
Förskolan är nyrenoverad och har väl anpassade och ljusa lokaler för yngre barn. Förskolan Västanvinden ligger naturskönt i Västerlösa och långt ifrån biltrafiken.
Vi arbetar aktivt med hållbar utveckling tillsammans med barn och föräldrar på ett roligt och engagerande sätt. Vårt mål är att kretsloppet ska vara en del av förskolan året runt. Vi tror också att det är lättare att ta till sig globala miljöproblem om vi själva är med och påverkar vår närmiljö. Förskolan är Grön Flagg-certifierade!
Pedagogisk dokumentation är en del i vårt arbete för att synliggöra processer i förskolans verksamhet tillsammans med barnen. Förskolan lägger stor vikt vid att att stimulera varje barns språkutveckling, uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse att kommunicera och inför den skriftspråkliga världen.
Förskolan har en egen kokerska som tillagar barnvänlig mat med ekologiska råvaror.
Vi är en liten förskola i en lummig, lantlig miljö med ca 25 barn i åldrarna 1-5 år. Utanför staketet spatserar det ibland hönor samt en och annan tupp som gal. Området expanderar och nya villor byggs runt omkring och blandas fint med de äldre.
På Östergården arbetar pedagoger utifrån en gemensam barnsyn som är vårt grundläggande tankesätt i vårt dagliga möte med barnen. Det är ett förhållningssätt som genomsyrar hela vår verksamhet.
Innemiljö
På Östergårdens förskola arbetar vi aktivt med att utveckla våra lärmiljöer tillsammans med barnen, där av våra föränderliga miljöer. Vi arbetar med att utmana och stimulera barnen i deras lärande och utveckling. Barnen delas in i små grupper såsom 1-3 år och 3-5 år.
I vår ateljé erbjuder vi inspirerande material som alltid finns tillgängligt för barnen. I vår skrivarverkstad finns det för tillfället olika material som bland annat stimulerar barnens skriftspråksutveckling.
Vi erbjuder ett lustfyllt lärande i olika former. I våra lärmiljöer finns det möjlighet till bland annat lek och läshörnor, bygg och konstruktion, hållbar utveckling samt tillgång till inspirerande material som väcker barnens nyfikenhet och intresse.
Vi erbjuder även barnen tillgång till lärplattor som vi tillsammans använder i medforskande syfte.
Utemiljö
Våra lärmiljöer utomhus främjar lek och kreativitet och samvaro både i planerad miljö och i naturmiljöer.
Med hjälp av bland annat vår klätterställning, piratskepp och våra nedgrävda stubbar utvecklar barnen sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning. Bland våra bärbuskar är det populärt att leka och gömma sig.
Pedagoger
Här arbetar engagerade och nyfikna pedagoger med erfarenhet och kompetens. Vi är närvarande pedagoger och vi arbetar utifrån vår gemensamma barnsyn.
Välkommen till förskolan Melskogsvägen
Här kan ni ta del av förskolans avdelningar, det pedagogiska arbetet, tema i området samt få en inblick i och inspireras av avdelningarnas pedagogiska arbete. Du kan även ta del av information gällande introduktion, matsedel, när barnet är sjukt och kollektiv olycksfallsförsäkring genom att gå in på specifik undersida i menystrukturen. På sidan finner ni även kontaktuppgifter till förskolan och förskoleområdets administration.
"En förskola för alla där kunskap och människor växer"
Avdelningar
Förskolan Melskogsvägen 32 består av tre avdelningar och en förskolebuss och ligger i natursköna Brokind med promenadavstånd till skog och andra utmanande lekmiljöer. Avdelningarnas namn är:
Hasseln med barn mellan 1-2 år
Rönnen med barn mellan 2-3 år
Eken med barn mellan 3-4 år
Förskolebuss med barn 5 år
Det pedagogiska arbetet i förskolan
Det pedagogiska arbetet grundar sig på Läroplanen för förskolan, Lpfö 18. Vi arbetar utifrån olika teman som utmanar barns nyfikenhet och förståelse för bland annat språk, matematik, naturvetenskap och hållbar utveckling.
Vi delar barnen i mindre grupper i olika aktiviteter för att möjliggöra varje barns enskilda lärande samt varje barns utrymme för lek, språk och kommunikation.
Tema
Gemensamt tema i området Sturefors, Bestorp och Brokind är Djur och natur med kopplingar till vårt prioriterade område: matematik.
Förskolebuss
På avdelningen Förskolebussen är barnen födda år 2017. Vi bedriver vår undervisning i de olika miljöerna som vi åker till. Detta gör att våra lärmiljöer blir varierade, men att vi bedriver samma undervisning som på en vanlig förskoleavdelning. I förskolebussen utgår vårt tema i ”Den svenska naturen”. I vårt arbete följer vi naturen under året och resonerar omkring vad som händer i naturen och med djuren som bor där, under de olika årstiderna såsom exempelvis hösten.
Vidingsjö förskolor
Våra verksamheter styrs av Skollag och Lpfö18, Diskrimineringslagen, Barnkonventionens grundprinciper artikel 2, 3, 6 och 12.
Verksamheten ska utgå ifrån barns bästa.
Vår vision
"Vi gör skillnad för varje barn varje dag"
"Som barn i Vidingsjö förskolor ingår jag i en social gemenskap och möter närvarande, omsorgsfulla och engagerade vuxna. Jag blir respekterad för den jag är och jag har möjlighet att uttrycka vad jag känner. Vuxna runt mig bedriver undervisning som utmanar och stimulerar mig för att jag ska utvecklas och lära mig för framtiden".
Hos oss ska vardagen vara rolig, trygg och lärorik. Vi vill att barnen ska utveckla nära relationer till både barn och pedagoger.
Vi delar in barnen i mindre grupper för att skapa förutsättningar för lärande. Vi vill väcka barnens lust och nyfikenhet att lära genom att vara medforskande pedagoger.
Vi ser leken som ett verktyg för barnen att i samspel med andra lära och utvecklas.
Vår förskola har två avdelningar och vi arbetar med åldershomogena grupper.
Förskolan Minigiraffen är ett föräldrakooperativ som har funnits sedan 1990 i Garnisonsområdet. Från och med 1/1-2025 finns vi i nya lokaler på Teknikringen 18. Vi är en stabil och trygg personalgrupp som har jobbat ihop i många år, vår duktiga kokerska lagar maten från grunden och bakar det mesta av brödet vi äter. Vi serverar allt från traditionell husmanskost till vegetarisk/ veganskt mat och i den utsträckning det är ekonomiskt möjligt satsar vi på ekologiskt.
Vi jobbar mycket med värdegrunden och våra läroplansmål
Social kompetens:
Ge barnen verktyg att bli en bra kompis-Lyfter fram det positiva samspelet barn/barn,
barn/vuxna
Mod och självkänsla:
Skapa en positiv anknytning- vi vuxna finns alltid där för barnen för att hjälpa och vägleda
Demokrati:
Respektera varandras olikheter-se olikheterna som en tillgång
Hållbar utveckling:
Vi vuxna är barnens förebilder-barn gör som vi gör
Goda lärmiljöer:
Att utmana barnen där de är i sin utveckling och sina intressen-att hitta stimulerande och
kreativa lärmiljöer i vår verksamhet
Utomhusaktiviteter:
Mycket att vår verksamhet bedrivs utomhus för såväl stora barn som för de små
Är ni nyfikna på oss och vår verksamhet så är ni välkomna att höra av er till
forestandare@minigiraffen.se eller ringa vår rektor Anna Gutenmark 0707-272603
Besök gärna vår hemsida www.minigiraffen.se