Till dig inom restaurangverksamhet

Mellan 1 april och 11 juni erbjuds drygt 5000 gymnasieelever elevlunch i form av take-away från restauranger och caféer i Linköpings kommun. Elever kan nyttja erbjudandet måndag till fredag, med undantag för påsklovet, första maj, Kristi himmelsfärdsdag den 21 maj och den 22 maj då det är lovdag. För att vara med i erbjudandet, anmäl er restaurang här.

Elevlunch terminen ut

Det blir en förlängning av erbjudandet kring elevlunch. Fram till den 11 juni kommer alla gymnasieelever skrivna i Linköpings kommun, samt asylsökande med Linköpings kommun som vistelseort, kunna hämta ut elevlunch hos någon av de anslutna restaurangerna. Beslut fattades av kommunstyrelsen under tisdagseftermiddagen den 5 maj.

Driftinformation

Det har varit problem med att aktivera vissa iPhone-mobiler för att läsa av QR-koden. På elevernas sida finns en beskrivning för att åtgärda och kontrollera att deras mobil fungerar innan de går till restaurangen.

Från och med 14 april kommer endast elevluncher utlämnande via QR-kod att godkännas av kommunen.

Nu kan eleverna hämta ut elevluncher för flera dagar samtidigt

Upp till två extra elevluncher måndagar till onsdagar och en extra på torsdagar, kan hämtas ut samtidigt. Detta för att elever inte ska behöva åka och hämta varje dag. Eleven kan max hämta ut fem elevluncher per vecka. För utförligare information hur detta går till se under ”Vanliga frågor och svar” lägre ner på sidan. 

Förutsättningar för deltagande

Restaurangen/caféet får enbart erbjuda elevlunch i form av take away. Detta görs för att undvika smittspridning av coronaviruset Convid-19. Erbjudandet gäller för de dagar som undervisning sker till och med den 11 juni. Erbjudandet kan nyttjas måndag till fredag, gäller inte under påsklovet, 6 april – 13 april och första maj.

Er restaurang/café ska:

  • erbjuda take away enligt tallriksmodellen för gymnasieelever
  • erbjuda en lunch som kostar max 75 kr inklusive moms
  • finnas i Linköpings kommun

Elevlunchen ska kunna hämtas varm eller kall under hela dagen, inom ramen för verksamhetens öppettid. Detta för att störa elevens skoldag så lite som möjligt.

Erbjudandet kan komma att ändras utifrån ansvariga myndigheters rekommendationer. 

Intresseanmälan

I filmen visas hur du registrerar dig för att erbjuda elevlunch.

Via länken registrerar du dig för att erbjuda elevlunch. Du behöver bland annat fylla i företagets namn, adress, organisationsnummer samt en kontaktperson. Du kommer även behöva godkänna villkoren:

Ni ska bara skicka in en intresseanmälan för er restaurang/café. Är det något ni vill ändra i intresseanmälan eller om ni tappat bort er QR-kod, ska du i första hand vända dig till Kontakt Linköping. 

Affisch för utskrift

När restaurangen/cafét godkänns att delta kommer ni att få en unik QR-kod.
Denna sätts fast på affischen vid kassan. Eleverna ska skanna av QR-koden när dom hämtar ut en elevlunch. Ytterligare en affisch kan sättas upp på entrédörren för att tydligt förmedla att ni erbjuder elevlunch.

Kontrollera QR-kod på affisch

Kontrollera restaurangens unika QR-kod genom att skanna den med kameraappen i din mobiltelefon och klicka på länken.
Du kommer då få meddelandet att “Din telefon är inte aktiverad för lunch”. Men står er restaurangs namn på den sista raden på sidan så fungerar QR-koden.

Vanliga frågor och svar

Har du frågor som du inte kan hitta här ska du i första hand vända dig till Kontakt Linköping.

Telefon 013-20 60 00.

Från och med onsdag 1 april och till och med den 11 juni.
Erbjudandet kan nyttjas måndag till fredag. 

Erbjudandet gäller även valborgsmässoafton, den 30 april.

Erbjudandet gäller inte under:

  • Påsklovet, 6 april – 13 april
  • Första maj, den 1 maj
  • Kristi himmelsfärdsdag den 21 maj
  • Lovdag den 22 maj

Du fakturerar Elevluncherna till Linköpings kommun via elektronisk faktura. Tjänsteleverantör för kommunens elektroniska fakturor är Pagero.

Varje vecka skickas en lista till restaurangen/caféet med antalet uttagna elevluncher. Den utgör ert faktureringsunderlag. På fakturan ska det framgå vilka dagar faktureringen gäller och antalet serverade luncher per dag. Varje elevlunch får kosta max 75 kronor inklusive moms.

De luncher som registrerats manuellt faktureras på samma sätt med en bilaga som visar samtliga, namn, e-postadresser, skola samt datum. Har du lämnat ut 23 elevluncher ska alltså 23 namn och övriga uppgifter redovisas på bilagan.

Den elektroniska fakturan ska ställas ut till:
Linköpings kommun
Organisationsnummer 212000-0449
GLN-nummer 7332776000001

Tjänsteleverantör för kommunens elektroniska fakturor är Pagero
Märk fakturan med referens 123I.

Mer information om elektronisk faktura finns här

Från och med påsklovets slut, 14/4, medges inte någon manuell hantering i erbjudandet elevlunch. Det beror på att tekniken är tillräcklig för att fungera för såväl elever som företagare.

Eleven registrerar sin skol e-postadress och sin mobil enligt instruktionerna som finns här på www.linkoping.se/elevlunch innan eleven kommer till restaurangen.

  • Eleven skannar QR-koden med sin mobiltelefon och klicka sedan på länken som visas. (QR- koden har ni fått när ni blev godkända som elevlunchrestaurang).
  • En lunchkupongen blir då synlig på elevens skärm
  • Eleven visar upp kupongen
  • Ni lämnar ut elevlunchen

Ni fakturerar sedan kommunen 75 kronor per portion inklusive moms. (Läs mer under frågan "Hur fakturerar jag kommunen?")

För elever ska lunchen som din café- eller restaurangverksamhet erbjuder inom konceptet elevrestaurang vara gratis.

När eleven scannar QR-koden visas elevens kvitto på mobilskärmen. För att se att det är korrekt, titta efter den gröna cirkeln som ska pulsera.
Siffran visar hur många elever som har hämtat ut på er restaurang för dagen.

Ja, elevlunchen ska registreras i kassaregistret.

Elevlunchen ska kunna hämtas under hela dagen. Tillämpar caféet/restaurangen kvällsmeny från ett visst klockslag kan kall matlåda erbjudas. Elevlunchen ska kosta 75 kr inklusive moms.

Eleven ska inte erbjudas att betala något ytterligare för att få en dyrare maträtt.

Ja, från och med den 14 april kan eleven hämta ut extra elevluncher samma dag. Upp till två extra elevluncher måndagar till onsdagar och en extra på torsdagar. Detta för att elever inte ska behöva åka och hämta varje dag.

Så här funkar det: eleven visar först upp mobilen för den vanliga avhämtningen och väljer därefter antal extra elevluncher. Eleven visar upp mobilen på nytt och nu visas antalet extra elevluncher som eleven får hämta på er restaurang.

  • Eleven kan välja att hämta upp till två extra elevluncher måndag-onsdag.
  • Eleven kan välja att hämta de extra elevluncherna på olika restauranger.
  • De dagar som extra elevluncher tagits ut för måste passera innan eleven på nytt kan hämta ut elevlunch.

Exempel:
En elev har hämtat tre elevluncher på måndagen, hämtningen avser måndag, tisdag och onsdag. Nästa gång eleven kan hämta och registrera en hämtning är torsdag.

En elev vill hämta tre elevluncher på torsdagen. På torsdagar kan en elev endast hämta elevlunch för två dagar, torsdag och fredag eftersom lördag inte är en skoldag.

Ja, i undantagsfall kan vårdnadshavare/föräldrar få möjlighet att hämta elevlunch åt sitt barn/ungdom. Vårdnadshavaren har då möjlighet att genomföra hämtningen på samma sätt som eleven har, via skanningen av QR-koden.

Från och med den 31 mars går det att registrera anmälan om deltagande på denna sida. Följ länken under Intresseanmälan.

Du uppger företagets namn, adress och organisationsnummer. Ange även en kontaktperson hos er.

  1. Leta reda på mailet från Linköpings kommun (noreply@linkoping.se) – klicka på ”vidarebefordra”.

  2. Skriv namn och telefonnummer till den person som registrerade restaurangen i mejlet.

  3. Skriv in kontakt@linkoping.se i adressfältet på mejlet. Skriv ”Avregistrering elevluncher” i ämnesraden

  4. Skicka iväg mejlet.

För att se till att eleverna får lunch när de får undervisning på distans har beslut fattats om att erbjuda take away-mat från lunchrestauranger/caféer i kommunen. På så sätt vill Linköpings kommun även bidra till att stödja näringslivet i kommunen.

Cirka 5000 elever kommer ha möjlighet att ta del av erbjudandet.

Din café- eller restaurangverksamhet ska ha ett utvecklat koncept för avhämtning eller take away och enbart erbjuda detta koncept till gymnasieelever.

Tanken med subventioneringen är inte att skapa evenemang där eleverna samlas och trängs i grupp. Detta är mycket viktigt för att minska smittspridningen av covid-19.

De restauranger som ska hantera måltiderna måste verka för att minska smittspridningen. Det betyder bland annat att utlämningen måste hanteras enligt de riktlinjer som ansvariga myndigheter beslutat för restaurangverksamheter.
Utöver ovan så ska din verksamhet uppfylla följande:

  • Erbjuda lunch under alla veckans helgfria dagar
  • Lunchen får kosta max 75 kr inklusive moms
  • Vara placerad inom Linköpings kommun

Folkhälsomyndighetens nya regler som börjar gälla 25 mars, påverkar inte Linköpings kommuns krav på dig som elevrestaurang.

I de nya reglerna skriver Folkhälsomyndigheten att trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar inte får förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra. Ur elevrestaurangperspektivet innebär det att det fortfarande är hämtmat eller take away som gäller för gymnasieelever då det är tillåtet så länge som det inte leder till trängsel eller köer.

Läs mer om Folkhälsomyndighetens nya regler för restauranger och krogar:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 20 maj 2020