Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Vägledning vid värmebölja

Klimatet i Östergötland blir allt varmare och förekomsten av värmeböljor blir vanligare. Långvarig hög värme påverkar hälsan hos våra medborgare. Särskilt farligt kan det vara för känsliga personer såsom sjuka, äldre och små barn. Här har vi samlat information som kan vara till stöd och hjälp vid en värmebölja.

I kommunens verksamheter används ett antal checklistor och åtgärdslistor som har som mål att minska riskerna för negativa hälsoeffekter vid värmebölja. Materialet ska också vara ett stöd för en väl fungerande arbetsmiljö i samband med varma perioder.

Materialet är gemensamt framtaget av ett regionalt projekt som drivs av Linköpings kommun, Norrköpings kommun, Finspångs kommun, Länsstyrelsen i Östergötland, Region Östergötland och Linköpings universitet.

Checklistor och åtgärdslistor

Personal inom vård och omsorg

Personal inom förskola, pedagogisk omsorg, fritidsboenden

Råd om mat och dryck vid höga temperaturer

Mat och dryck vid höga temperaturer (värmebölja)
Vid höga temperaturer kan man behöva tillföra mycket vätska och eventuellt salt.

Nedan finns ett antal råd som kan hjälpa till att säkerställa att den typen av livsmedel serveras vid dagens samtliga måltider och mellanmål.

Vätska

  • Servera mer dryck än vanligt, främst vatten, vänta inte på törstkänsla.
  • Undvik söta drycker, kaffe, te, (alkohol) som är uttorkande.
  • Tillsätt is i drycken för att kyla ner.
  • Tänk på att servera livsmedel som innehåller vätska, till exempel grönsaker, frukt och bär. Det kan göras genom att servera extra mycket grönsaker och eventuellt också en större mängd sås till måltiderna.
  • Se tabell med vatteninnehåll i olika livsmedel.
  • Servera fil eller yoghurt med bär till mellanmål för att tillföra extra vätska.
  • Servera isglass, glass och smoothies för att tillföra vätska och för att kyla ner. Undvik att servera varm soppa.

Salt

  • Inga större mängder behöver tillsättas. Rekommendationen för dagligt intag av salt är 6 gram per dag.
  • Undersökningar har visat att vi äter är upp till 12 gram salt per dag. Ca 70 % av det saltet kommer från hel- och halvfabrikat som bröd, hårdost charkprodukter, matfett, industriellt tillagade rätter med mera.
  • Vid behov av extra salt, till exempel vid kraftig svettning så kan man servera mineralvatten eller sportdryck. Då får man även i sig vätska.
  • Man kan även salta lite extra på maten då och då eller äta/servera någon extra skiva saltgurka, salta kex eller annan lätt saltad mat.

Senast uppdaterad den 15 juni 2020