Hoppa till huvudinnehåll

Utbildning i svenska för invandrare (SFI)

Vill du lära dig svenska språket?
Då kan du söka till sfi, som betyder svenska för invandrare.

Sfi är en utbildning som ger dig kunskaper
i svenska språket och om hur Sverige fungerar.
sfi är till för dig som nyss har kommit till Sverige
som flykting eller invandrare. 
Kommunen ska erbjuda undervisning i svenska
till alla som nyss flyttat till Sverige.
Svenska för invandrare finns i tre steg, sfi 1, sfi 2
och sfi 3.

Svenska för invandrare steg 1

Steg 1 passar sig som dig som behöver lära dig att
läsa och skriva.
Du studerar i ganska långsam takt.
Utbildningen finns på Linvux.

Svenska för invandrare steg 2 och 3

Passar dig som har gått i skola 6 år eller mer
i ditt hemland. Studietakten är normal till snabb.
Utbildningen finns på Linvux. 
och Astar.

Det finns mer information om sfi på webben:

Kursplaner och betygskriterier

På Skolverkets hemsida kan du läsa om kursplaner
och vad som krävs för olika betyg. 

Senast uppdaterad den 14 november 2022

Tillbaka Skriv ut