Attrahera, rekrytera och introducera
Vi vill vara den bästa arbetsgivaren för både befintliga och potentiella medarbetare. Därför är strategin för att attrahera, rekrytera och introducera avgörande pusselbitar i vårt arbete med kompetensförsörjning.
Vi attraherar och skapar positiva associationer till organisationen genom att synas i fysiska och digitala kanaler. Vi rekryterar genom kvalitetssäkrade metoder för att hitta rätt kompetens till rätt tjänst. Vi introducerar för att ge våra nya medarbetare rätt förutsättningar att utföra sitt jobb på bästa sätt.
Attrahera
Digitala och fysiska kanaler
Vi arbetar aktivt med att attrahera och hitta rätt kompetenser genom en kombination av både digitala och fysiska kanaler.
Med fysiska kanaler menar vi både annonser i tryckpress och deltagande på mässor. Varje år deltar vi exempelvis på 20-30 yrkesspecifika och allmänna mässor.
I de digitala kanalerna är vi aktiva för att sprida vårt arbetsgivarvarumärke ”Vårt engagemang – gör idéer till verklighet”. Förutom våra egna websidor finns vi på LinkedIn, Instagram och Facebook. Vi genomför också föreläsningar och utbildningar för våra chefer så de får rätt verktyg när det kommer till att använda LinkedIn i sina yrkesroller.
Universitet, högskolor och gymnasieskolor
Många av våra framtida medarbetare är idag studenter. Därför är det en självklarhet för oss att samarbeta med universitet, högskolor och gymnasieskolor. Vi erbjuder studenter olika former av jobb, deltar på mässor och marknadsför vårt arbetsgivarvarumärke i olika forum.
Rekrytera
Rekrytering är en kärnprocess inom kompetensförsörjning. Den omfattar både nyrekrytering men också att se utvecklingsmöjligheter hos befintliga medarbetare. Förmågan att göra rätt bedömningar och utvärdera både organisationens behov och individens förutsättningar är grundläggande i det arbetet.
För att nå ut till en större målgrupp annonserar vi i flera olika kanaler och kompletterar till exempel formell kompetens och utbildning med olika alternativa erfarenheter. I vårt intervjuarbete vill vi skapa en positiv upplevelse för samtliga sökande, oavsett om man får tjänsten eller inte.
Kompetensbaserad rekrytering
Sedan 2005 använder vi i Linköpings kommun Kompetensbaserad rekrytering. Metoden handlar om att definiera vilka kompetenser som krävs i efterfrågad tjänst och utgå från dessa i hela rekryteringsprocessen. Vi definierar behov, ställer krav och bedömer de sökande på ett likvärdigt sätt. På så vis ger vi alla kandidater samma förutsättningar samtidigt som vi säkerställer att vi hittar rätt person till rätt tjänst.
Kompetensbaserad rekrytering är en personalstrategi som gäller för hela organisationen. Den motverkar diskriminering och främjar mångfald på arbetsplatsen. Vi använder oss av intervjuer, arbetsprover, tester och referenstagning för att få en process som håller hög kvalitet för såväl kandidater som för rekryterande chef. Vi är noga med att utvärdera varje rekrytering och samlar ständigt in statistik på både kandidatens upplevelse och på uppföljningen av själva rekryteringen.
Steg mot en mer objektiv rekrytering
Det personliga brevet kommer under våren att ersättas av obligatoriska urvalsfrågor för kandidaten att svara på vid ansökan till en tjänst hos oss. Dessa urvalsfrågor ska ge en tydligare bild av kandidatens motivation och intresse samt vilka erfarenheter och kunskaper kandidaten har att tillföra till tjänsten.
Beslutet att genomföra denna förändring i rekryteringsprocessen är evidensbaserad och grundar sig på forskning, med syfte att säkerställa att Linköpings kommuns rekryteringsprocess blir än mer objektiv och effektiv för våra kandidater.
I slutet av mars påbörjas implementeringen av det nya arbetssättet och innan sommaren kommer urvalsfrågorna vara implementerade på samtliga av våra förvaltningar.
Introducera
Att ha en god och genomtänkt introduktion är en del av kommunens ambition att vara en attraktiv arbetsgivare. Med introduktionen vill vi ge medarbetarna de allra bästa förutsättningarna för att de ska kunna utföra sitt jobb på bästa sätt.
I introduktionen informerar vi om hur arbetet ska utföras, om vår organisation och vår arbetsmiljö. Den består av digitala delar som man kan ta del av via datorn, surfplattan eller telefonen. Dessa kompletteras med personliga möten där man får information i muntlig och tryckt form.
Förmåner
De förmåner vi erbjuder som arbetsgivare utgår från vårt arbetsgivarvarumärke och att vi vill vara en attraktiv arbetsgivare. Läs mer om våra förmåner via länken nedan.