Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

De har svaret på det mesta

Kontakt Linköping är vägen in till Linköpings kommun. På kontoret i Berga jobbar ett glatt gäng som dagligen besvarar frågor och synpunkter från våra medborgare. Under 2021 börjar de ta emot kunder i nya lokaler i Berga by.

Medarbetare på Kontakt Linköping

Från vänster: Mirnesa Avdic, Sandra Carlqvist, Madelene Eskilsson och Gunilla Palm. Foto: Jeppe Gustafsson

Kontakt Linköping är kommunens gemensamma center för medborgarservice och bemannas av samhällsvägledare, med bred kunskap inom kommunens verksamheter.

- Vårt jobb är besvara frågor från medborgare och ge dem så god service som möjligt. Vi försöker även ge mycket hjälp till självhjälp, berättar Gunilla Palm som är en av fem samhällsvägledare i Berga.

Som samhällsvägledare kan man besvara de flesta frågor direkt i telefon eller via chatt, mejl och sociala medier. Kan man inte svaret, tar man reda på det eller hänvisar till rätt handläggare.

- Google är vår bästa vän, säger Madelene Eskilsson med ett skratt och och får medhåll av de andra. Kan vi inte svaret på frågan, kan vi alltid försöka leta fram det. Hör inte frågan hemma hos kommunen kan vi leta fram uppgifter hos till exempel Försäkringskassan.

Över femtio procent av frågorna besvaras direkt. Samhällsvägledarna har stor hjälp av den information som finns på kommunens hemsida och som förvaltningarna bidrar med.

Säsongsbetonade frågor

Vilka frågor Kontakt Linköping får varierar från dag till dag. De allra vanligaste frågorna handlar ändå om barnomsorg och ekonomiskt bistånd.

- Vi som jobbar med att besvara frågor från miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen får väldigt många frågor om bygglov och färdtjänst, berättar Mirnesa Avdic.

- Till chatten får vi många frågor om vuxenutbildning, flikar Linda Johansson in.

Många av frågorna som kommer in är också väldigt säsongsbetonade.

- Så fort det snöar får vi frågor om snöröjning och halkbekämpning och så fort snön smälter frågar man när kommunen börjar med sandupptagning. Även om det bara är februari. I fjol fick vi en mängd frågor om elevluncher, vilket ingen av oss var riktigt förberedda på, berättar Madelene.

Under pandemin har Kontakt Linköping även fått hantera frågor som kommunen egentligen inte kan svara på. Som till exempel vad kommunen gör åt trängseln i köpcentrum. Ibland används även Kontakt Linköping som nummerupplysning.

De flesta som hör av sig till Kontakt Linköping är vänliga och tacksamma för den hjälp de får. Men det händer även att de som ringer är arga eller ledsna. Då kan kollegorna stötta varandra.

- De bästa samtalen är när man känner att man kunnat hjälpa en kund med deras fråga eller problem, säger Sandra Carlqvist. Ibland räcker det med att man tar sig tid att lyssna.

Från paviljong till slott

I vår öppnar Kontakt Linköping i Berga by. Där delar man lokal med bland annat biblioteket och ungdomsverksamheten. För Kontakt Linköping är de nya lokalerna ett stort lyft och de har längtat efter att få slå upp portarna.

- Vi hoppas att vi ska få hit många besökare och att Berga by blir en mötesplats för de som bor i området. Redan i vintras var det många barn och unga som kom fram till porten och undrade när biblioteket ska öppna, säger Gunilla.

För även om mycket av kommunikationen med medborgarna sker digitalt så är det fortfarande många som besöker Kontakt Linköpings serviceytor.

- Vi har i genomsnitt hundra besök om dagen i våra kontaktytor. Det är framförallt äldre personer och nyetablerade svenskar som vill ställa frågor eller som behöver hjälp med använda kommunens e-tjänster eller skriva ut och fylla i blanketter, säger Madelene.

Text: Sonja Sandbacka

Senast uppdaterad den 25 maj 2021