Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

E-handel

Linköpings kommun eftersträvar en effektivare inköpsprocess genom att arbeta med e-handel enligt standarden SFTI som Sveriges Kommuner och Regioner rekommenderar.

Händer vid ett tangentbord

 

Genom Linköpings kommuns arbetssätt för e-handel kan kommunen få alla inköp och beställningar dokumenterade och kontrollerade. SFTI-standarden för e-handel innebär också en ökad avtalstrohet och lättillgänglighet för de som ska beställa.

E-handelslösningar

För leverantörer med eget e-handelssystem, integrerad e-handel

Leverantören sänder elektroniskt en produktkatalog till Linköpings kommun, enligt SFTI/ESAP affärsprocess 6. Att ha rätt format på katalogen är viktigt. Produktkatalogen ska vara i Edifact-format, en så kallad Pricat. Det går även att skicka katalogen i en cellstrukturerat format, Svekatalog 2.0.

Leverantören ska ta emot order baserat på produktkatalogen. Detta ska göras  enligt affärsprocess 6. Leverantören ska avropserkänna och avropsbekräfta enligt affärsprocess 6.

För leverantörer som saknar eget e-handelssystem

Om du som leverantör saknar en egen e-handelslösning går det bra att skicka ditt företags produktkatalog via e-post. Produktkatalogen behöver då vara i cellstrukturerat format, Svekatalog 2.0, excel-fil.

Som leverantör behöver du uppge en e-postadress som Linköpings kommun kan använda för att skicka sina pdf-order till. Varje gång en order kommer in behöver du som leverantör avropserkänna och avropsbekräfta till beställaren via e-post. I e-postmeddelandet behöver ordernummer och alla artiklar som finns med i ordern.

Mer information

Om du vill veta mer om SFTI och affärsprocess 6 m.m. så hittar du mer information på SFTIs hemsida. Du har även möjlighet att kostnadsfritt ställa frågor till SFTIs tekniska kansli via e-post till tekniskt.kansli@skr.se.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 7 maj 2020