Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Chatt nästa steg för Kontakt Linköping

13 december 2019 | Kommun & politik
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Kontakt Linköping har bara varit igång i drygt ett halvt år. Nästa steg är kontakt via chatt. ”Vi har kommit mycket längre än jag hade kunnat tänka mig, och det är tack vare fantastisk personal och engagerade medarbete på förvaltningarna” säger Martin Liabäck, chef för Kontakt Linköping.

Kontakt Linköping är kommunens center för service till Linköpingsborna.  Besökskontor finns i Berga, Skäggetorp och på huvudbiblioteket. Dessutom finns det ett center som enbart tar emot ärenden via telefon, e-post och snart chatt. Cirka 80 procent av kontakterna sker idag via telefon.

– Vi kommer att börja i liten skala snart med en chatt. Den kommer att vara fullt tillgänglig under kontorstid i slutet av april 2020, berättar Martin.

Går fortare

Att chatta går oftast lite fortare än att skriva och få svar via e-post. Särskilt unga gillar det sättet att kommunicera. Enligt Martin har chattandet i Sverige ökat med 85 procent det sista året.

– Linköpings kommun har bestämt att hela kommunorganisationen ska bli bättre på tillgänglighet. Att öka antalet kontaktvägar till kommunen är ett stort steg mot det, säger Martin.

Få svar

Syftet med Kontakt Linköping är att Linköpingsborna ska få svar på sina frågor till kommunen och att förvaltningarna ska avlastas i sitt arbete. Kontakt Linköping får varje vecka in 6 000 ärenden. Fyrtio procent av dem löser personalen på Kontakt Linköping själva. Resten kopplas vidare till förvaltningarna.

– Sedan Kontakt Linköping startade kopplas 700 färre samtal per dag in till förvaltningarna.  Det är produktivt eftersom 700 färre personer behöver snurra runt och leta efter svar.

Försörjningsstöd

Fyrtio procent av de frågor som har kommit in rör Social- och omsorgsförvaltningen och majoriteten handlar om försörjningsstöd.  Ytterligare fyrtio procent av frågorna gäller Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen samt Utbildningsförvaltningen tillsammans.  Frågorna till Utbildningsförvaltningen rör mest förskolekön och fakturor.

– Det är första gången som vi har kunna samla alla frågor i en tratt. Det gör att vi kan se vilka frågor som är stora. Det är spännande.  

Funktionsbrevlådor

Kontakt Linköping vill kunna hänvisa till funktionsbrevlådor. Att skicka ärenden till enskilda personer fungerar inte. Det är inte möjligt att alltid känna till vilka människor som arbetar med vad i organisationen och dessutom kan ärenden ligga obesvarade i inkorgar när personer är lediga.

– Ett stort behov är att vi inom kommunen blir bättre på att hänvisa i Trio och tala om att vi är borta, hur länge vi är borta och vem som kan hjälpa till i stället. Det måste vi jobba med framöver, säger Martin.

Text och bild Eva-Karin Strand Wåtz