Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Årets krisberedskapsvecka blir digital

11 maj 2020 | Kommun & politik
Idag inleds årets nationella krisberedskapsvecka. Coronakrisen har satt fokus på vikten av en god beredskap och att människors vilja att hjälpa till är stor när en kris uppstår.
En krislåda

Foto: Thomas Henrikson, MSB

Krisberedskapsveckan pågår i år 11-17 maj. Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om hur vi påverkas av och kan förbereda oss för olika samhällskriser. Årets budskap är: När det behövs som mest, hjälps vi åt som bäst. Coronakrisen har nämligen visat att människor ställer upp för varandra och vill hjälpa till när det uppstår en krissituation.

– Varje dag ser vi att privatpersoner, företag och organisationer gör en rad olika insatser för att minska effekterna av coronakrisen. Tack vare gemensamma ansträngningar tar vi oss igenom det här tillsammans, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M).

Viktigt med hemberedskap

Coronakrisen har även visat hur viktigt det är med en god beredskap, både i samhället och i hemmet. Många har säkert fått sig en tankeställare kring hur ens egen hemberedskap ser ut och kanske till och med skaffat sig en egen krislåda.

– Om alla har en god hemberedskap i vardagen, så minskar även behovet av att bunkra när väl krisen är ett faktum. På så vis minskar också risken för att någon som verkligen behöver en viss vara blir utan, säger Fredrik Rask, säkerhetsstrateg.

Digital kampanj

I år genomförs krisberedskapsveckan främst i digitala kanaler för att bidra till att minska smittspridningen med anledning av coronaviruset. På Instagram-kontot @dinsakerhet kommer artister att hylla alla fina initiativ i en livesändning klockan 15.00 varje dag 11-17 maj. Skicka in din egen hyllning till något initiativ som bidrar till krishanteringen, stort som smått.

Läs mer om krisberedskap:

Text: Sonja Sandbacka