Reklam som gör nytta i staden
Reklamfinansierade gatumöbler i form av exempelvis offentliga toaletter, busskurer och reklamskyltar (analoga och digitala) har funnits i Linköping i lite drygt 30 år. Leverantören ansvarar både för att köpa in, installera och underhålla dessa. Leverantören får i sin tur sätta upp reklam på allmän plats, och får på så vis intäkter från annonsörer. Kommunen och regionen behöver däremot inte betala för att annonsera på dessa platser.
Dagens busskur ser ut så här och det är alltså denna typ som kommer att bytas ut. Foto: Petra Hellsing
Ny leverantör till väderskydd
Sedan 1990-talet har Linköpings kommun haft avtal med JcDecaux men efter att avtalet nu löpt ut har uppdraget tilldelats Clear Channel.
Som en del av förändringen kommer de nuvarande busskurerna att tas bort under våren. Busshållplatserna påverkas dock inte – det är bara själva kurerna som försvinner innan de nya installeras.
– Busskurerna börjar bytas under en tid på året där det förhoppningsvis är lite mildare väder och då vi inte är fullt så beroende av busskurerna som väderskydd när vi väntar på bussen som under andra delar av året. Vi hoppas Linköpingsborna visar förståelse för detta och ser fram emot att vi snart har nya busskurer på plats, menar Mats Hallberg, Gruppchef Trafik och gata på Linköpings kommun.
Så här kommer de nya busskurerna att se ut.
150 busskurer byts ut
Det finns drygt 400 busskurer runt om i Linköping. Av dessa är det lite drygt 150 stycken som byts ut. Clear Channel står för kostnaden att köpa in den nya utrustningen och under hösten 2025 kommer Clear Channels nya busskurer, reklamskyltar och två av toaletterna att vara levererade och driftsatta. Det tillkommer även tre toaletter under försommaren 2026. De ska sättas upp på platser där det idag inte finns reklamfinansierade toaletter. Den nya avtalstiden sträcker sig till år 2036 med möjlighet att förlänga som mest med fyra år. Linköpings kommun har efter avtalstiden slut möjlighet att köpa loss busskurerna till bokfört värde.