Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Deras idé vann SM i Ung Företagsamhet

10 juni 2020 | Näringsliv
För första gången har ett UF-företag från Linköping tagit hem titeln Årets UF-företag i Sverige. Det avgjordes på SM i Ung Företagsamhet som i år genomfördes digitalt, där bland andra Prins Daniel och näringsminister Ibrahim Baylan deltog.

Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman från Katedralskolan fick ta emot priset Årets UF-företag i Sverige.

Att vinna titeln Årets UF-företag i Sverige är mycket svårt och är en riktigt bragd då konkurrensen blivit tuffare varje år. Bara två gånger tidigare har ett företag från Östergötland vunnit. I år tävlade de 37 vassaste företagen från hela landets regionsfinaler om den prestigefyllda titeln – och CAN Marketing UF från Linköping vann.
 
Det är Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman från Katedralskolan som driver företaget. Deras idé är att renovera kommunala papperskorgar och erbjuda marknadsföringsplatser på vissa av dem. Några papperskorgar är till för budskap inriktade på miljötänk medan andra är för privata företag som vill synas. De använder starka färger och klottersäkert material för att förbättra utomhusmiljön och minska nedskräpningen.
 
– Vi tog inspiration ifrån ett tidigare UF-företag som marknadsförde företag på pizzakartonger. Vi tänkte att vi ville jobba med något liknande, samtidigt som vi vill göra något som gav en fördel för vår miljö och samhället, berättar de.

Började som sommarföretag

CAN Marketing började sin resa genom att delta i Linköpings kommuns projekt Sommarföretagaren 2019, där de fick testa att driva företag under sommarlovet. De berättar att erfarenheten gav dem ett försprång inför UF då de fick snurr på konceptet och hjälp av både kommunen såväl som en rådgivare från näringslivet. Vid avslutningen av Sommarföretagaren var målet tydligt.
 
– Vi bestämde oss för att driva vidare idén som UF-företag och riktade in oss på att vinna SM.
 
De beskriver UF-året som en fantastisk resa full av lärdomar och där de har växt mycket som företagare och som personer. Från starten i Sommarföretagaren har de fortsatt utveckla och förbättra både affärsidén och verksamheten.
 
– Något vi är extra stolta över är vår globala runda. Det är en slinga papperskorgar som vi har satt ut i både Lambohov och Vidingsjö där allmänheten kan lära sig om de globala målen på ett roligt och aktivt sätt. Målet är att inspirera allmänheten och då främst den yngre generationen till en mer hållbar livsstil.

Vill expandera nationellt

Nu känner de att de har kommit till en nivå där de kan fortsätta driva företaget även efter gymnasiet. Något som förstärktes ännu mer när det blev klart att de hade vunnit både Årets innovation, Årets tjänst och den hedrande titeln Årets UF-företag i Sverige under SM.
 
– Känslan av att vinna var oslagbar, att allt vi kämpat för under året gav resultat. Vi är väldigt exalterade över att representera Sverige under EM i sommar!
 
EM blir sista anhalten i deras UF-resa, men inte på deras företagsresa. Planen är nu att bilda ett aktiebolag för att fortsätta driva företaget efter gymnasiet, samt att expandera nationellt med målet att förbättra utomhusmiljön och samhället i hela Sverige.

Ungt entreprenörskap i Linköping

Även ett annat företag från Katedralskolan kom långt i SM, Bio Box UF. De blev en av fyra nominerade i kategorin ”Årets Vara”. Bio Box UF:s affärsidé är att hjälpa lokala företag att marknadsföra sig på takeaway-förpackningar.
 
– Katedralskolan bedriver sedan många år ett framgångsrikt arbete med UF och det är mycket glädjande att CAN Marketing tar hem priset som årets UF-företag. I Linköping har elever på alla skolor möjlighet att driva UF-företag och CAN Marketing inspirerar oss alla i det fortsatta arbetet, säger Åsa Ridne, avdelningschef gymnasie- och vuxenutbildning på Linköpings kommun.
 
Linköpings kommun satsar på entreprenörskap i skolan, bland annat genom samarbeten med och finansiering av andra aktörer. Från FramtidsFrön i grundskolan, via Ung Företagsamhet på gymnasiet och InGenious på universitetet kan man som elev utvecklas som entreprenör.
 
– Att satsa på ungt entreprenörskap ser vi är mycket viktigt för framtiden. Entreprenörerna som ska driva Linköpings näringsliv framåt finns i dagens skola, säger Louise Felldin, näringslivsdirektör på Linköpings kommun.
 
CAN Marketing är inbjudna till kommunfullmäktiges sammanträde den 16 juni för att berätta om sin entreprenörskapsresa och motta kommunens gratulationer för vinsten i SM.
 
Text: Malin Wictorén