Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

En vecka med fokus på entreprenörskap och e-handel

9 mars 2021 | Näringsliv, Förskola & utbildning
Under vecka 11 arrangerar Ung företagsamhet “E-week”. Ett digitalt event fyllt med inspirerande seminarier och nätverksträffar.
Green Filter UF

E-week avslutas med att de bästa UF-företagen regionalt presenteras på en digital prisceremoni. Green Filter UF (bilden) är ett av företagen som är med och tävlar i kategorin “Årets UF-företag”.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation som startades i Linköping 1980. Via processutbildningen UF-företagande, ges gymnasieelever möjligheten att under ett läsår starta, driva och avveckla ett eget företag som en del av sin gymnasieutbildning. Just nu driver 720 elever UF-företag i Linköping.

Under våren varje år brukar den regionala UF-mässan i Saab Arena gå av stapeln, där UF-företag runt om i regionen har möjlighet att visa upp och sälja sina produkter. I år arrangeras istället “E-week”.

Digital priscermoni

Det digitala eventet E-week fokuserar på entreprenörskap och e-handel. Under veckan kan du ta del av regionalt och nationellt arrangerade event i form av inspirerande seminarier och nätverksträffar. Evenemanget riktar sig främst till UF-företagare, UF-lärare och UF-alumner runt om i landet. Veckan avslutas sedan med att de bästa UF-företagen regionalt presenteras på en digital prisceremoni. Green Filter UF är ett av företagen som är med och tävlar i kategorin “Årets UF-företag”.

Green Filter UF består av Elias Nigardsöy, Maria Dehgani, Sarah Shevach och Tilda Rosberg som alla går tredje året på Folkungaskolan i Linköping. Genom sitt UF-företag säljer de återanvändbara kaffefilter i linnétyg, fria från hälsoskadliga kemikalier. Affärsidén uppkom när gänget, som alla älskar kaffe, började fundera på hur mycket kaffefilter som faktiskt går åt i Sverige varje år.

- I Sverige konsumerar vi 6 000 ton papper i form av kaffefilter varje år, vilket motsvarar 38 000 träd! Vi ville därför ta fram kaffefilter med så låg påverkan på miljön som möjligt.

Utmaningar och lärdomar

Att starta UF-företag mitt under coronapandemin har gett dem många utmaningar och lärdomar. Istället för att fysiskt sälja de egensydda kaffefiltren på marknader och mässor, insåg de snabbt att marknadsföringen skulle bli viktigare än någonsin för att nå ut till kunderna. Det är via deras Instagramkonto som produkterna marknadsförs och säljs. Produkterna går även att hitta i Ung Företagsamhets nylanserade UF-galleria. Här erbjuds alla UF-företag i regionen ytterligare en möjlighet att nå ut till sina kunder.

Trots utmaningar som kommer med en pandemi har Green Filter UF överraskats över hur kul det är att driva företag.

- Det är väldigt kul att driva ett företag när man gör det med rätt personer. Vi har dessutom kommit varandra väldigt nära under produktionen och skrattar mycket. Vi har ett bra team work!

Brinner för idén

Senare i vår är det tänkt att UF-företaget ska avvecklas. Green Filter UF har dock funderat på att fortsätta med företaget efter studenten.

- Vi har haft lite tankar på att bilda ett aktiebolag efter studenten då vi brinner väldigt mycket för affärsidén. Så om det går bra så kanske vi fortsätter och expanderar, vem vet!

Läs mer om E-week här:

Text: Nora Bohlin

Chatta
Chatta. Fäll ut menyn

Kontakt Linköping


Välkommen till Linköpings kommuns chatt. Chatten är öppen vardagar kl 8-16.

Vi som svarar är samhällsvägledare på Kontakt Linköping. Om du lämnar personuppgifter till oss behandlar vi dem såhär: