I december invigdes två nya ljusinstallationer i Ryd. Bakom konstverken ligger ett samarbete där Stångåstaden tagit hjälp av Tekniska verken och elever från Linköpings kommuns två skolor i området.
– Vi har skapat ett ljusprojekt här i Ryd tillsammans med barn på våra två skolor i området. Det har varit ett kul och givande projekt från många olika perspektiv. Vi på Stångåstaden har valt ut två olika fasader som kommer belysas med barnens gemensamma kreationer, berättar Malin Elebring, stadsdelsutvecklare i Ryd.
Elever på skolor i Ryd har bestämt hur lysena ska se ut på fasaderna. Foto: Malin Elebring
Fjärilar från björnkärr
Gemensamma kreationer är nyckeln i själva konstverken, som består av många mindre målningar som tillsammans har monterats ihop till ett större motiv. Björnkärrsskolan valde att skapa en bild med fjärilar i olika färger, och Nya Rydsskolan ett träd. Båda motiven symboliserar budskap som är viktiga för skolorna.
– För oss symboliserar fjärilarna allas olikheter och frihet, säger Ann-Charlotte Jakobsson, rektor på Björnkärrsskolan.
Vår vision har tema framtidstro och vi ser det som att trädet med sina rötter fast förankrade i marken och en krona som växer och strävar mot solen symboliserar en människa som står stadigt på jorden och växer uppåt, säger Lidia Posluk, rektor på Nya Rydsskolan.
Eleverna fick skapa sina konstverk under en workshop. De färdiga alstren lämnades sedan över till ljusdesignern som satte ihop de färdiga motiven. Nu projiceras de på varsin husfasad i området. Förhoppningen är att kunna fortsätta projektet och flytta runt bilderna på olika fasader.
– Det här är ett pilotprojekt som vi testar och vi hoppas kunna utveckla och fortsätta arbeta med detta framåt. Projektorerna är mobila så vi kommer kunna använda dessa på andra platser i Ryd framåt, säger Malin Elebring som tillsammans med Axel Eidebrant från Stångåstaden och Robin Hedman från Tekniska Verken varit med i projektet tillsammans med skolorna.
Stolthet och boendeinflytande
Målsättningen med projektet är att det ska bidra till elevernas delaktighet och intresse i sitt bostadsområde, något som både skolorna och Stångåstaden ser ett stort värde i.
– Vi jobbar mycket för samverkan i Ryd och har ett gott samarbete med Stångåstaden som är den största hyresvärden i Ryd. Det är viktigt att göra barnen delaktiga i sitt område och sin närmiljö. Både för oss på skolan och för Stångåstaden är det viktigt att barnen är stolta över sitt område de bor i. Om barnen får vara delaktiga kommer de också vara rädda om sitt bostadsområde, säger Ann-Charlotte Jakobsson.
Text: Emilia Fogelqvist