Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Felaktig personuppgiftshantering upptäckt

10 februari 2021 | Förskola & utbildning
Ett tekniskt fel i en av kommunens e-tjänster har lett till att information skickats ut till vårdnadshavare på ett felaktigt sätt. Händelsen är anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten och berörda personer har fått information.
Bärbar dator

Sedan december har kommunen en ny e-tjänst för att ansöka om särskild undervisningsgrupp. Det är rektorerna som gör ansökan och när den är klar skickas ett automatiskt kvitto till vårdnadshavare via kommunens system för e-tjänster. På grund av ett tekniskt fel bifogades samtliga handlingar i ärendet tillsammans med kvittot. 

Dessa handlingar borde inte ha skickats per e-post. Beroende på hur säkerheten ser ut för mottagarens e-postlåda kan det finnas en risk att obehöriga skulle kunna ta del av uppgifterna. Vi har ett ansvar att skydda informationen och genom att e-tjänsten skickat ut handlingar via e-post har vi brustit i detta. Vi har därför skickat ett brev och ringt till berörda vårdnadshavare där vi ber dem att radera mejlet med kvittot som skickades från e-tjänsten, säger biträdande utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör Tor Andersson.

Felet är åtgärdat och händelsen anmäld

Den aktuella e-tjänsten har stängts ner och händelsen är anmäld som en personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Rektorerna kontaktar berörda vårdnadshavare personligen för att säkerställa att de nåtts av informationen.

Vi beklagar verkligen det inträffade. Det tekniska felet i e-tjänsten är nu lokaliserat och åtgärdat, säger Tor Andersson.