Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Hon hjälper Linköpings konsumenter

7 januari 2021 | Kommun & politik, Arbete
Hanna Edqvist har arbetat som konsumentvägledare i Linköpings kommun sedan 2016. Här delar hon med sig av några praktiska tips som är bra för dig som konsument att tänka på.

Hanna Edqvist tycker att jobbet som konsumentvägledare är varierande.

Berätta – vad gör en konsumentvägledare?
– Jag informerar om och ger vägledning kring konsumenträtt; till exempel hur man gör för att reklamera en vara eller tjänst och vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten respektive företaget har. Vägledning sker per telefon, e-post och via besök. Jag har också i uppdrag att föreläsa om konsumenträtt för olika grupper, bland andra SFI-elever och gymnasieelever.

Hur länge har du jobbat i Linköpings kommun?
– Jag började arbeta i Linköpings kommun 2006, då inom socialtjänsten där jag sedan arbetade inom olika områden/avdelningar fram till 2015. 2016 började jag arbeta på dåvarande Medborgarkontoret (nu en del av Kontakt Linköping) som samhällsvägledare. Innandess jobbade jag bland annat i Botkyrka kommun.

Hur kommer det sig att du fastnade för det här yrket?
– Jag kom i kontakt med det yrket 2016 när jag började arbeta på Medborgarkontoret. Jag är intresserad av juridik och tyckte att konsumentvägledning verkade vara ett intressant och allmänbildande jobb.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få lära mig nya saker – konsumentfrågor spänner ju över alla områden där vi konsumerar – att söka information och klura ut svar. Jag gillar variationen, att ha kontakt per telefon, mejl och via besök och genom det utåtriktade arbetet. Jobbet är ganska fritt, så jag kan planera min arbetsdag själv. Det känns också bra att kunna hjälpa människor att ta tillvara sina rättigheter. Som konsument kan man ju känna sig liten i förhållande till ett företag – det är tillfredsställande att bidra till att människor till exempel kan få sina saker reparerade, få pengar tillbaka eller få sin sak prövad.

Vad är främsta anledningen till att människor söker upp dig?
– I de flesta fall har det uppstått något problem med en vara eller tjänst som man vill veta hur man ska hantera. Ofta har konsumenten gjort egna försök att lösa situationen men inte fått svar från eller kommit överens med företaget. I en del fall behöver konsumenten även konkret och praktisk hjälp med att bland annat kontakta företag eller att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Drömde du om att bli konsumentvägledare redan som barn?
– Nej, som barn tror jag inte att jag kände till konsumentvägledning. Jag hade inga tydliga drömmar eller planer på vad jag ville arbeta med.

Har uppdraget som konsumentvägledare förändrats mycket i takt med att näthandeln ökat?
– Jag har inte så långt perspektiv eftersom jag började arbeta som konsumentvägledare hösten 2018, men generellt har det nog blivit svårare att få kontakt med företag via telefon. Många har kundtjänst via chatt och mejl eller genom att man loggar in på Mina sidor vilket kan göra det svårare om man inte är digitalt van eller inte kan språket så bra. I sådana lägen behöver fler utomstående hjälp från konsumentvägledningen. Jag kan tänka mig att andelen ”felköp” också har ökat och att frågor om ångerrätt har blivit vanligare
när man handlar utan att kunna undersöka en vara som man kan i en fysisk butik.

Finns det något vanligt misstag som konsumenter gör?
– Ja, att inte göra skriftliga överenskommelser vid hantverkstjänster. Det underlättar mycket om man har skrivit ner vad man har kommit överens om.

Text: Emmilie Engström
Foto: Åke Karlsson

Ålder: 47 år
Bor: Linköping
Familj: Två barn, 10 och 13 år – och flera andra personer
Fritidsintressen: Läsa böcker
I matlådan: Rester från gårdagens middag
Bästa köp: ”Min cykel”
Sämsta köp: ”Kläder som jag inte använder eller använder väldigt lite”.

  • Upprätta skriftlig överenskommelse/avtal när du anlitar hantverkare; vad ska göras, vad ska det kosta och när ska det vara färdigt.
  • Gör en skriftlig uppsägning eller ändring av till exempel abonnemang eller prenumeration alternativt se till att få skriftlig bekräftelse från företaget om du ringer in.

  • Vid näthandel – kolla upp företaget innan du handlar. Var finns det, finns det kontaktuppgifter, kolla om du får svar.

  • Räntefri delbetalning kan lätt bli dyrare än direktbetalning. Följer du inte avbetalningsplanen exakt kan du istället få en hög räntekostnad.

  • Kom ihåg att du som konsument alltid har upp till tre års reklamationsrätt på varor, oavsett om du har fått en garanti eller inte. 
Chatta
Chatta. Fäll ut menyn

Kontakt Linköping


Välkommen till Linköpings kommuns chatt. Chatten är öppen vardagar kl 8-16.

Vi som svarar är samhällsvägledare på Kontakt Linköping. Om du lämnar personuppgifter till oss behandlar vi dem såhär: