Så undviker du vanliga misstag som konsument

5 mars 2019 | Omsorg & hjälp
Ibland kan det kännas krångligt att vara konsument – oavsett om du ska köpa jeans på nätet eller renovera badrummet. Vad ska du tänka på om du vill klaga? Och vad gäller om du blir uppringd av en telefonförsäljare? Här ger Linköpings kommuns konsumentvägledare Hanna Edqvist sina bästa tips.
Konsumentvägledaren står på en affärsgata

Hanna Edqvist, konsumentvägledare i Linköpings kommun. Foto: Per Conning

Idag handlar många sina varor och tjänster via nätet. Men innan du slår till kan det vara bra att kolla att det finns kontaktuppgifter till företagets kundservice.

– Det ska helst finnas både telefonnummer – prova gärna att ringa – och en fungerande mejladress. Och det ska gärna stå hur de hanterar reklamationer och klagomål, säger Hanna Edqvist.

Det är också viktigt att läsa igenom avtal innan du gör din beställning.

– Det är ganska vanligt att kunder tror att de beställer ett gratis provpaket mot frakt. Men det kan visa sig att man har ingått ett abonnemang där företaget anser att de har rätt att skicka produkter och att ta betalt för dem, säger Hanna.

 


Kolla att det finns kontaktuppgifter till företagets kundservice innan du slår till.
Foto: Sara Danielsson/Scandinav

 

När du handlar på nätet kan du även hålla utkik efter ”trygghetsmärken” på webbplatserna. Två vanliga märken är Trygg e-handel och Certifierad e-handel.

– Har företaget sådana märken har de förbundit sig att följa konsumenträttsliga regler. Men det finns olika märken så kolla gärna vad märkningen betyder.

Telefonförsäljare

Ibland blir du kanske uppringd av en telefonförsäljare. Hanna Edqvist säger att alla avtal som då görs måste bekräftas skriftligt sedan den 1 september förra året. Det räcker inte med ett muntligt avtal.

– Men det kan räcka med att du svarar OK på ett sms eller mejl. Och då är det många, framför allt äldre personer, som inte har uppfattat att de har ingått ett avtal genom att svara på ett sms som de kanske inte har läst så noga. Och de kan ha uppfattat att de har avtalat om en sak på telefon, men sedan står det något annat i det sms eller mejl som de får. Så det gäller att noga läsa igenom innan man godkänner, säger Hanna.

 


Läs noga igenom texter innan du godkänner.
Foto: Scandinav

 

Hon lyfter även fram att man har ångerrätt vid många köp som inte sker i en butik.

– Och du har rätt att få tydlig och grundläggande information om ångerrätten vid köptillfället. Om du inte har fått det kan ångerfristen på 14 dagar förlängas i upp till ett år.

Anlita hantverkare

Om du ska anlita hantverkare är Hanna Edqvists råd att skriva ett avtal.

– Det kan gärna vara övertydligt om vad ni har kommit överens om; vilket pris som gäller och när tjänsten ska vara färdig. Då blir det mycket lättare vid en tvist. Det finns olika typer av avtal på webbplatsen omboende.se och även på Konsumentverkets sida. Många företag använder dessa, men det kan vara bra att själv läsa igenom först.

– Innan du anlitar hantverkare kan du också kolla om det finns referenser. Du kan be företaget om det. Vill du vara extra noga kan du se efter om företaget har skulder. Det kan du få uppgifter om från Kronofogden, säger Hanna.

 


Skriv ett avtal om du ska anlita hantverkare.
Foto: Anne Dillner/Scandinav

 

Felaktiga fakturor

En annan sak som hon vill lyfta fram är att man inte ska betala för något som man inte har beställt. Istället ska man skriftligt bestrida en felaktig faktura.

– Du ska inte strunta i fakturan, utan kontakta företaget och tala om att du inte tänker betala eftersom du inte har beställt något. Och du ska inte skrämmas av att de hotar med inkasso, för i slutänden är det upp till företaget att bevisa att det finns ett giltigt avtal. Och så länge du bestrider en faktura eller ett inkassokrav – eller även krav från Kronofogden – så riskerar du inte någon betalningsanmärkning.

Du har ett starkare skydd de första sex månaderna

Hanna Edqvist

Ibland kan det vara fel på något som du har köpt. Så här säger Hanna:

– När det gäller varor har du rätt att reklamera i upp till tre år. Och du har ett starkare skydd de första sex månaderna efter köp. Det är viktigt att du reklamerar, det vill säga klagar, så fort som möjligt. Har du gjort det inom två månader från det att du upptäckte felet så räknas det som att du har gjort det i rätt tid. En rekommendation är att göra en reklamation skriftligt – via mejl går bra – för att ha bevis om det skulle bli en tvist.

– Generellt tror jag att vi skulle kunna reklamera i större utsträckning. Det kan bidra till att varor blir bättre och att företag sköter sig bättre.

Konsumentvägledningen ger stöd

Om du vill ha mer hjälp kring olika frågor kan du kostnadsfritt kontakta konsumentvägledningen i Linköpings kommun. Där kan du bland annat få råd före köp, få veta dina rättigheter eller få stöd när du vill klaga.

– Jag ger framför allt råd via telefon, men det går också att skicka mejl eller boka besök. I mån av tid går det att göra drop in-besök, säger Hanna.

Konsumentvägledaren fungerar inte som ett ombud för konsumenten, men kan hjälpa till att kontakta företag och att medla.

– Du kanske själv har svårt att ta kontakt med företag på grund av språksvårigheter eller för att du inte är van vid digitala verktyg. En del företag går det bara att kontakta via webben eller via mejl.

Flera rådgivningsbyråer

Du kan också få hjälp från den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument. De har en webbplats med tips och svar på vanliga frågor.

– Det finns även en del specialiserade rådgivningsbyråer; Konsumenternas energimarknadsbyrå som svarar på frågor som gäller el, gas och fjärrvärme, eller Telekområdgivarna när det gäller telefoni, tv och bredband. Konsumenternas bank- och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå är två andra specialiserade instanser. Och så finns Konsument Europa som hjälper till när man handlar av företag inom EU.


Här hittar du information om konsumentvägledningen i Linköpings kommun:

Här kommer du till Hallå konsuments webbplats där det finns mer information:

Text: Per Conning