Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Reflexsnurror ska öka säkerheten i trafiken

4 november 2020 | Stadsplanering & trafik
Under första veckan i november 2020 installerar Linköpings kommun ett 20-tal reflexsnurror på busshållplatser runt om i kommunen. Hållplatser som trafikeras av många skolbarn och hållplatser längs större vägar som upplevs som mörka av resenärer och busschaufförer prioriteras.

Robin Alenfalk monterar reflexsnurror, här i Malmskogen. Foto: Sofie Berlin

De busshållplatser som nu får reflexsnurror är hållplatser som finns längs vägar med mycket trafik och där det är mörkt under höst- och vintertid. Det är också hållplatser där det finns ett större antal skolelever som reser, antingen med Östgötatrafiken eller med upphandlad skolskjuts. 

– Några hållplatser som får reflexsnurror är sådana där Östgötatrafikens busschaufförer har sagt att de inte ser kollektivtrafikresenärerna i tid, säger Louise Jensen, trafikingenjör på Linköpings kommun.

Kan bli fler reflexsnurror

I det här läget räknar Linköpings kommun med att införandet av reflexsnurrorna kommer att kosta omkring 100 000 kronor. Om satsningen blir lyckad kan det bli fler reflexsnurror framöver. 

– Det är absolut möjligt att placera ut fler reflexsnurror om det är något som uppskattas av resenärer och busschaufförer, säger Louise Jensen.


Resenärer som vill synas bättre i trafiken kan sätta fart på reflexsnurran.

Så funkar det

Reflexsnurran kan beskrivas som en fast monterad personreflex som är avsedd att rikta uppmärksamheten mot användaren på olika platser i trafikmiljön. Den består av en hållare och en kullagrad skiva som har två ytor med reflekterande material. Användaren sätter själv skivan i rotation, och ingen ytterligare energi behövs i form av elektricitet eller batterier.

Under den rådande situationen med covid-19 är det viktigt att vara noga med handhygien vid användandet av reflexsnurrorna, avslutar Louise Jensen. 

Sofie Berlin