Teknikhjälpen står redo

15 mars 2019 | Uppleva & göra
Behöver du eller någon anhörig hjälp med mobilen, surfplattan eller datorn? Då kan det vara dags för ett besök hos Teknikhjälpen på Linköpings stadsbibliotek.
Två medarbetare från Teknikhjälpen står med datorer

Albin Haraldsson och Urban Jarvid är ett par av personerna bakom Teknikhjälpen. Foto: Per Conning

Teknikhjälpen håller öppet på torsdagar klockan 14.00 – 16.00 i bokhallen i huvudbiblioteket. Satsningen startade för ett år sedan av bibliotekets personal för att öka den digitala delaktigheten. Ett par av medarbetarna är Albin Haraldsson och Urban Jarvid. De svarar efter bästa förmåga på frågor kring hur man använder sina digitala prylar.

– De flesta frågorna brukar handla om laptop-datorer. Men många har även med sig sin mobil. Något färre kommer med sin surfplatta, säger Albin.

Blandade frågor

Den största delen av besökarna är seniorer. Frågorna kan handla om i princip vad som helst.

– En del undrar om bibliotekets e-tjänster. Andra frågor kan handla om att uppdatera program – om man ska våga trycka på knappen. Och ibland kanske någon precis har köpt en mobil eller surfplatta, men vet inte riktigt hur den ska användas. Då kan de behöva en liten ”knuff” in i det hela.

 


Foto: Jörgen Wiklund/Scandinav

 

Idag håller många samhällstjänster på att digitaliseras. Det är också en av anledningarna till att människor vill lära sig mer om tekniken. Även på biblioteket har en stor del av utbudet blivit digitalt på senare år. Det går till exempel att låna film som strömmas via nätet. Det allra senaste tillskottet är en e-boksapp.

– Vi har haft strömmande ljudböcker ganska länge. Nu kan man lyssna på dem i en app. Inom kort går det också att läsa e-böcker med text i den appen. Det kommer nog att kännas mycket enklare att använda e-böckerna framöver, säger Urban.

Boka egen tid

Vid sidan av Teknikhjälpen på torsdagarna erbjuder biblioteket individuella datorhandledningar. Då kan man boka en egen timme med en bibliotekarie.

– Man får sitta i lugn ro i ett enskilt rum och lära sig mer om ett specifikt ämne, säger Abin.

– Det är många äldre som tycker att det är bra att någon kan förklara lugnt och sakligt. Precis som Teknikhjälpen är det kostnadsfritt. Du lämnar bara in dina kontaktuppgifter på en blankett som vi har i disken på biblioteket, säger Urban.

Betydelsefullt stöd

Framöver kan det även bli aktuellt att starta någon form av grundkurs för personer som är helt nya datoranvändare. Behovet finns och gensvaret från Teknikhjälpens besökare visar att allt stöd är betydelsefullt.

– Vi får jättebra respons. De allra flesta blir nöjda med hjälpen som de får, säger Albin och Urban.

Text: Per Conning