Två extra mil sopsaltas

20 december 2019 | Stadsplanering & trafik
Från och med denna vinter sopsaltas ytterligare två mil cykelväg i Linköping.
När det har snöat en centimeter ger sig sopsaltmaskinerna ut för att göra primärt cykelvägar, men även en del gångvägar, säkrare. Metoden med sopning och saltning gör att det blir bättre och tryggare underlag att cykla och gå på.

På kartan (se länk nedan) framgår de sträckor som brukar sopsaltas, 10,4 mil, samt de nya sträckorna. Från och med denna vinter läggs två mil till så att totalt 12,6 mil sopsaltas. Några få sträckor tas bort, men det täcks av nya i närområdet.
 
– Den här satsningen är möjlig eftersom vi nu har fyra specialfordon i drift istället för tre. Vi skapar ännu bättre vintercykling längs flera nya sträckor och har valt just dem för att de används mycket och bygger på det sopsaltade nätet på ett bra sätt, säger driftingenjör Carl Eriksson på Stadsmiljökontoret.
 

Sopsaltmaskinen är elva meter lång. Driftingenjör Carl Eriksson är glad över att sopsaltningen utökas från och med denna vinter.

Båda sidor av gatan sopsaltas

 Det kommer kontinuerligt in önskemål om mer sopsaltning och nu täcker maskinerna stora delar av tätorten inklusive Tallboda, Hackefors och Malmslätt.

De två nya milen är inte enbart helt nya sträckor, de består också av att vissa sträckor körs dubbelt, så att även fotgängare får ta del av satsningen. Nytt från och med i år är exempelvis också att inte bara en, utan båda sidor av hela eller delar av följande gator sopsaltas: Drottninggatan, Djurgårdsgatan, Östgötagatan, Kaserngatan och Malmslättsgatan.

– Sopsaltmaskinerna ger sig ut så fort en centimeter snö har kommit, men det tar ju ett tag innan de har kört alla sträckor. Tänk på att ta det lugnt i trafiken i alla fall, plötsliga väderomslag kan vara luriga, säger Carl Eriksson.
 
När det gäller övriga cykelvägar och vägnätet för motorfordon så snöröjs och sandas det från att tre-sju centimeter snö har fallit. Läs gärna mer om snöröjning nedan.
 
Text och foto: Annika Avén