Förändrat uppdrag till Linköpings fritidsgårdar

2 maj 2019 | Pressmeddelande från Linköpings kommun
Nu får Linköpings fritidsgårdar ett förändrat uppdrag. I uppdraget ingår en större flexibilitet i verksamheten.

Att kunna arbeta mer flexibelt och närmare ungdomarna som söker sig dit blir ett viktigt verktyg för att bättre kunna vägleda ungdomar som behöver fångas upp av andra verksamheter inom kommunen, så som socialtjänsten. Därför får både fritidsgårdarna och Social- och omsorgsförvaltningen ett uppdrag om ett utökat samarbete.

– Vi vill ge fritidsgårdarna ett förändrat uppdrag just för att kunna öka deras flexibilitet med både tider och innehåll. För att fler ungdomar ska kunna få möjlighet att delta i verksamheten, säger Annika Krutzén (M) ordförande Social- och omsorgsnämnden.

Med detta förändrade uppdrag blir det tydligt på både fritidsgårdarna och socialförvaltningen att man ska ha en bättre samverkan så att ingen ungdom hamnar mellan stolarna. Att kunna styra verksamheten så att den blir mer flexibel och kunna möta upp ungdomarna där de är, både i livet och fysiskt.

– Att samarbeta med andra aktörer, förslagsvis idrottsföreningar, kulturföreningar och andra organisationer som vänder sig till ungdomar kommer kunna bidra till en ökad attraktivitet för fritidsgårdarna och även en ökad kunskap hos ungdomarna. Men ibland behöver man som fritidsledare bara finnas där och lyssna, avslutar Gustaf Appelberg (L) ordförande Kultur- och fritidsförvaltningen.

Annika Krutzén (M)

Ordförande social- och omsorgsnämnden / kommunalråd

Skicka e-post till Annika Krutzén (M)

E-post: annika.krutzén@linkoping.se