Snabbnavigation

SM-veckan i Linköping flyttas till 2022

12 juni 2020 | Pressmeddelande från Linköpings kommun
SM-veckan sommar 2020 som skulle arrangerats i Halmstad ställdes in på grund av corona. Nu står det klart att Halmstad kommer att få arrangera SM-veckan sommar 2021 istället. Det medför att SM-veckan sommar i Linköping arrangeras 2022 och i Umeå 2023.

Både SM-veckan vinter i Luleå/Boden och SM-veckan sommar i Halmstad ställdes, som så många andra evenemang, in på grund av corona.

Halmstads kommun lämnade efter beslutet in en avsiktsförklaring till Riksidrottsförbundet om att få arrangera SM-veckan sommar 2021 i stället. Enligt tidigare beslut var det redan klart att SM-veckan sommar 2021 skulle arrangeras i Linköping och sommar 2022 i Umeå. En förutsättning för en sådan flytt av SM-veckan i Halmstad var att värdstäderna för kommande SM-veckor ställde sig positiva till att flytta fram sina evenemang.

SM-veckans styrgrupp har i enlighet med Halmstads viljeinriktning och i samförstånd med övriga värdstäder beslutat att SM-veckan sommar flyttas fram ett år, vilket medför att Halmstad arrangerar SM-veckan sommar 2021, Linköping 2022 och Umeå 2023.

SM-veckan vinter berörs inte av beslutet.

-Självklart vill vi i Linköping medverka till att lösa den uppkomna situationen. Vi ser fram emot att  arrangera SM-veckan 2022 istället och att få bjuda Linköpingsborna på en härlig idrottsfest. Många besökare förväntas komma till Linköping, vilket också ger en boost för vår besöksnäring, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

- Alla parter har visat stor förståelse och verkligen gjort sitt yttersta för att hitta den bästa lösningen för evenemanget i en tid när ingenting är som vanligt.  Vi är väldigt ödmjuka och tacksamma inför den lösningsorienterade inställningen samtliga parter, såväl specialidrottsförbund som kommande värdstäder, uppvisat i en svår situation, säger Per Bergljung, evenemangsansvarig SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

- Det är en bra lösning, som gör att vi förhoppningsvis får nytta av mycket av det förberedelsearbete alla inblandade parter har gjort, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

Kommande SM-veckor:

SM-veckan vinter: Borås

SM-veckan sommar: Halmstad

För mer information kontakta: Per Bergljung, evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet per.bergljung@rfsisu.se, 070-609 62 17 Anders Thorén, eventproduktionschef, Visit Linköping & Co anders.thoren@visitlinkoping.se, 070-8115081

Till e-postformulär för Sofie Berlin

Senast uppdaterad den 12 juni 2020

Chatta. Fäll ut menyn

Kontakt Linköping

Välkommen till Linköpings kommuns chatt. Chatten är öppen vardagar kl 8-15.

Vi som svarar är samhällsvägledare på Kontakt Linköping. Om du lämnar personuppgifter till oss behandlar vi dem såhär: