Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar om Ostlänken och den stadsutveckling som är knuten dit.

Ostlänken är en ny 16 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Stockholm (Järna) och Linköping. Ostlänken planeras för tåg i 250 km/timmen.

Sträckan genom Linköpings kommun är cirka 2,1 mil.

Planering och projektering av Ostlänken pågår för större delen av sträckan. Trafikverket börjar bygga stambanan år 2024 och öppnar för trafik år 2035.

Trafikverket har beslutat att Ostlänken ska gå i korridor Steninge och påbörjat arbetet att ta fram en järnvägsplan. Det är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av järnvägen ska se ut och hur den ska byggas inom den valda korridoren. Planen ska även innehålla en miljökonsekvensbeskrivning som beskriver den miljöpåverkan som en planerad verksamhet kan medföra. I denna process bjuder de in till fler samråd innan planen ställs ut för granskning. 

 

Bäckeby-Linghem

Projektet kommer att fortsätta och startas upp igen under år 2023. Anledningen till att Trafikverket gjort uppehåll i arbetet med järnvägsplanen för Bäckeby-Linghem är för att lokaliseringen inom centrala Linköping inte varit klar. Det är inte möjligt att samråda om två olika järnvägsplaner inom samma område samtidigt.

Byggstarten planeras till 2028 och Ostlänken ska vara i drift 2035.

Ostlänken ska gå genom korridor Steninge. Just nu arbetar Trafikverket med järnvägsplanen. Det är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av järnvägen ska se ut och hur den ska byggas inom den valda korridoren. Planen ska även innehålla en miljökonsekvensbeskrivning som beskriver den miljöpåverkan som en planerad verksamhet kan medföra. I denna process bjuder de in till fler samråd innan planen ställs ut för granskning.

Med Ostlänken blir det möjligt att resa mellan Linköping och Stockholm på cirka en timme. Med nya spår blir det också möjligt att sätta in snabbare pendeltåg mellan Linköping och Norrköping.

När de nya spåren för Ostlänken byggs frigörs utrymme på nuvarande spår vilket gör det möjligt att köra fler pendeltåg. Med nya resecentrum både i Linköping och Norrköping kan anslutningarna till regional kollektivtrafik fungera bättre. På så vis kan andra orters befolkning, genom smidigare pendling, ta del av en större arbetsmarknad.

Vi vill att fler ska åka tåg och andelen tågresenärer beräknas mer än fördubblas när Ostlänken är i bruk och med en centralt placerad station.

Ostlänken handlar inte bara om snabba tåg till Stockholm. De nya spåren frigör utrymme på nuvarande och gör det möjligt för fler pendeltåg. En centralt placerad station gör det enklare för fler att arbetspendla inom både regionen och storregionen (Stockholm). Arbetsmarknaden blir alltså större vilket gynnar både enskilda och näringslivet

Ju fler som reser med tåg desto fler rör sig i området kring stationen och med fler personer i centrala Linköping ökar efterfrågan på varor och tjänster. Det gynnar både näringslivet och enskilda. Det är också attraktivt att bygga bostäder och arbetsplatser nära en central station och det gör att fler vill bo, leva och verka Linköping.

Ostlänken medför ytterligare järnvägsspår. Det finns dessutom krav på smidiga byten mellan olika trafikslag. Antalet passagerare väntas öka. Nuvarande station är för liten och det finns inte utrymme att bygga ut den.

Ostlänkens dragning och stationens placering i Steninge är kopplade till innerstadens förutsättningar att växa och utvecklas. Förutsättningarna för stadens utveckling blir bäst om stationen placeras i ett centralt läge.

Vi flyttar inte stadskärnan, utan utvidgar innerstaden. Innerstaden kommer växa mot den nya centralstationen och över ån och Stångån kommer tydligare bli en del av innerstaden.

I de fall en verksamhet behöver flytta arbetar kommunen för att erbjuda mark i andra verksamhetsområden. Linköpings kommun har startat ett projekt som arbetar med att föra dialog med fastighetsägare och verksamheter som berörs av Ostlänken för att se över behov och diskutera önskemål av eventuell framtida lokalisering.

Först ska Trafikverket och kommunen gemensamt komma fram till en bra lösning för tågtrafiken och stadens utveckling. Därefter vidtar en förhandling om vad kommunen ska bekosta.

Trafikverket och kommunen måste komma överens för att den slutliga järnvägsplanen ska kunna fastställas, annars kan ingen byggstart ske. Vi har ett gemensamt intresse av att komma framåt.

Götalandsbanan är ett begrepp järnvägen som planerades för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg via Linköping, Jönköping och Borås. Delen mellan Stockholm (Järna) och Linköping kallas Ostlänken. Ostlänken är alltså en del av Götalandsbanan.

Regeringen beslutade i december 2022 att ändra förutsättningarna för satsningen på Sveriges järnvägar, du kan läsa mer om beslutet på regeringens webbsida:

Europakorridoren är en ideell förening som drivs av kommuner och regioner samt andra intresserade branschföreträdare i Sverige och Tyskland.

Europakorridoren sträcker sig från Stockholm över Jönköping till Göteborg respektive Skåne (och sedan vidare genom Danmark till Tyskland). Den utbyggda Europakorridoren har två höghastighetsbanor – Europabanan och Götalandsbanan. Europabanan sträcker sig mellan Stockholm och Hamburg. Götalandsbanan följer Europabanan från Stockholm till Jönköping, och går därifrån till Göteborg.

Sverigeförhandlingen tillsattes av regeringen. Syftet var att förhandla om nya höghastighetsjärnvägar mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. I direktiven ingick att avgöra i vilka städer stationer ska byggas, att hitta finansieringslösningar och att se till att 100 000 nya bostäder byggs. Detta reglerades i avtal med de kommuner som fick stationer utmed järnvägen.

Den 17 maj 2016 presenterades den överenskommelse som Linköping slutit med Sverigeförhandlingen. Överenskommelsen omfattar ett åtagande för Linköpings del om att bygga 15 300 nya bostäder. Samtidigt ska kommunen medfinansiera 173 miljoner och förskottera 153 miljoner.

I överenskommelsen anges också att den nya centralstationen ska placeras i ett centralt läge öster om Stångån och väster om väg 35 i den korridor som beslutades i järnvägsutredningen 2010. Inriktningen på järnvägsbygget ska vara att minimera eventuella barriäreffekter i tätbebyggda miljöer.

Sådana frågor besvaras av Trafikverket. Klicka på länken för att komma till Trafikverkets information.

 

Senast uppdaterad den 3 november 2023