Ombyggnationen av Stångebro

Året 1917 ansåg Stadsingenjörskontoret i Linköping att bron över Stångån måste förstärkas. Den var helt enkelt för klen för att bära en spårvagn. Det diskuterades under flera år hur man skulle göra och i juni 1921 beslöts det att man skulle bygga en helt ny bro. Byggnationen började i november 1923.

Bygget av Stångebro 1924 Bild: Linköpings stadsarkiv Fotograf: Jonas Gillberg.

 

Vilka arbetarna var som byggde bron finns inga uppgifter om. Det finns inga anställningslistor, anställningsvillkor eller namn på byggfirmor sparat. Men vi vet att ritningar gjordes av H. Krüger och O. Linton på en ingenjörsfirma från Stockholm. Kockums mekaniska verkstad i förening med A. B. Armerad Betong tillverkade och satte upp bron. Det var en ovanligt kall vinter, då dessa för oss okända män, byggde om bron över Stångån.

I ett fotoalbum, som finns på Stadsarkivet, finns det många bilder på byggnationen. De flesta bilderna är tagna av Jonas Gillberg.
Stångebro invigdes den 15 maj 1924. Brandkåren var den första bil som körde över den nya bron. Invigningstalare var ordföraren i drätselkammarens tekniska avdelning, fabrikören Axel Blom.

Gunilla Elvör, oktober 2018

Källor från Linköpings stadsarkiv: Linköpings stadsfullmäktiges handlingar 1921 och 1925, Fotoalbum från Byggnadskontoret

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 27 november 2018