Miljöspanaruppdrag 2018/2019

Årets miljöspanaruppdrag handlar om att fundera över vad som stoppas i varukorgen i butiken. Vi spanar på olika miljömärkningar av varor och att du som konsument kan påverka vad som säljs i butikerna. Uppdraget riktar sig till förskolor och grundskolor till och med årskurs 3.

 

Miljöspanaruppdraget ”Vad är det du köper?”

Spana på ”Vad är det du köper?” är ett uppdrag som består av 2 delar:

  1. Spana på miljömärken! Försök hitta så många miljömärken som möjligt och undersök vad de betyder.
  2. Tänk på vad du handlar! Gör en reklam som får andra att tänka en gång till innan de stoppar sina varor i shoppingvagnen.

Vinst till de mest kreativa bidragen!

Sammanfatta med bilder och ord hur ni arbetat med Miljöspanaruppdraget under läsåret 2018/2019. Skicka redovisningen med e-post till Miljöspanarna senast den 24 april.

Märk bidragen: ”Vad är det du köper?”

I år kommer vi, istället för avslutningsfest, utse några vinnare som kommer att få besök av vår Fairtrade-märkta banan! På så vis kommer även förskolor/skolor som ligger utanför centrum och inte haft möjlighet att besöka avslutningsfesten ha chans att få besök av bananen.

Bakgrund till Miljöspanaruppdraget

Att vi idag konsumerar mer varor än vi behöver är inget nytt. Ofta handlar vi utan att tänka på hur länge varan kommer att användas, hur och var den är tillverkad samt vad den egentligen innehåller. En hjälp kan vara att handla miljömärkt. Det är ett sätt att som konsument känna sig tryggare i att varan inte är farlig för hälsa och miljö. Det finns en stor mängd olika miljömärkningar och det kan vara svårt att veta vad alla betyder. Det kan vara bra att känna igen de vanligaste och vilka varor de sitter på.

Som konsument har du mycket att säga till om. Det är du som påverkar vilka varor företag säljer genom att välja att köpa vissa varor och att inte köpa andra varor. Du kan även ställa frågor om till exempel en varas innehåll och dess ursprung. Man brukar kalla detta för konsumentmakt.

Vad är det du köper” handlar om: 

  • Att känna igen olika typer av miljömärkningar och lära sig mer om miljömärkningar.
  • Att du som konsument kan påverka vad butikerna säljer för varor.
  • Vad som påverkar ditt och andras köpbeteende.
  • Att få kunskap om att hur en vara tillverkas påverkar människorna, miljön och ekonomin.

 

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 19 oktober 2018