Hoppa till huvudinnehåll

Ansök om byggåtgärd privatperson

Med dessa e-tjänster kan du ansöka om bygglov, rivningslov, marklov, förhandsbesked och strandskyddsdispens eller anmäla byggåtgärder.

E-tjänster för dig som är granne eller sakägare (person eller företag som berörs av en byggåtgärd).

I tjänsten Titta på mitt byggärende kan du som sökande logga in och följa vad som händer i ditt byggärende. Du kan titta på handlingar och händelser som tillhör ärendet. Du kan även se avslutade ärenden.

Du som är kontaktperson eller kontrollansvarig och har ditt personnummer registrerat i ärendet kan också logga in och titta på ärenden.

Om e-tjänsten

Logga in, svara på frågorna och bifoga dina dokument. I e-tjänsten finns plats att med egna ord beskriva ditt projekt under rubriken “övrig information”.

Du kan ansöka och anmäla följande byggåtgärder:

  • Bygga nytt, bygga om, bygga till
  • Fasadändring (inglasning av balkong eller uteplats, byte av färg, fönster eller dörr)
  • Skyltar
  • Attefallsåtgärder
  • Eldstad
  • Rivningslov
  • Marklov (schakta, gräva eller fälla träd)
  • Förhandsbesked
  • Strandskyddsdispens
  • Olovligt byggande

Avgift

Byggavdelningen tar ut en avgift för handläggningen av din ansökan. Avgiftens storlek beror på vad ansökan gäller och regleras i Plan- och bygglovstaxa för Bygg- och miljönämndens verksamhet. 

Den som står som sökande ansvarar för att fakturan betalas. I ansökan kan separat fakturaadress anges.

Vad händer när jag har skickat in min ansökan?

Ansökan tas emot av Byggavdelningen och fördelas till en handläggare. Du får sedan en ärendebekräftelse med kontaktuppgifter till din handläggare.

Relaterad information

De uppgifter du lämnar hanteras i Byggavdelningens verksamhetssystem (ByggR).

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av bygg- och miljönämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är bygg- och miljönämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta bygg- och miljönämnden:

Postadress: Linköpings kommun
Bygg- och miljönämnden
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 10 januari 2024