Hoppa till huvudinnehåll

Lägenhetsregister ajourhållning

Med denna e-tjänst kan du som är fastighetsägare registrera förändringar i ditt lägenhetsinnehav.

Den som äger flerbostadshus eller småhus med bostadslägenheter ska rapportera om nya, förändrade eller borttagna bostadslägenheter. Lägenhetsregistret innehåller inte uppgift om vem som bor i en lägenhet. 

Om e-tjänsten

Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Mer information om lägenhetsregistret hittar du på Statliga lantmäteriet.

I e-tjänsten kan du anmäla tillkomna och ändrade lägenheter i flerbostadshus inklusive specialbostäder eller småhus inklusive fritidshus.

För att göra förändringar i ditt lägenhetsinnehav krävs det att du kan identifiera sig (exempelvis med Mobilt BankId). När du loggat in visas de fastigheter som du som privatperson äger. Representerar du exempelvis ett fastighetsbolag och behöver ändra uppgifter för en annan fastighet som du inte äger finns valet "Annan fastighet".

Tänk på att du behöver ha ett beviljat bygglov eller att du har skickat in en anmälan för bygglov innan registrering av nya lägenhetsnummer kan göras.

Relaterad information

De uppgifter du lämnar hanteras i ordinarie verksamhetssystem. Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Om återkoppling ges på annat sätt än via Mina ärenden anges det i e-tjänsten.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av bygg- och miljönämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är bygg- och miljönämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta bygg- och miljönämnden:

Postadress: Linköpings kommun
Bygg- och miljönämnden
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 22 mars 2024