Hoppa till huvudinnehåll

Ansökan om insatser inom socialpsykiatri

Här kan du som är folkbokförd i Linköpings kommun och är i behov av stöd- och omsorgsinsatser i form av till exempel stöd i boendet, kontaktperson, särskilt boende psykiatri eller andra stödinsatser i din dagliga livsföring.

Om du inte själv kan tillgodose dina behov kan du ha rätt till bistånd. Här kan du som är folkbokförd i Linköpings kommun och är i behov av stöd- och omsorgsinsatser i form av till exempel stöd i boendet, kontaktperson, särskilt boende psykiatri eller andra stödinsatser i din dagliga livsföring ansöka om insatser. Biståndet ska utformas så att det stärker din möjlighet att leva ett självständigt liv. En ansökan innebär inte att du automatiskt har rätt till det du ansöker om, utan en behovsprövning behöver göras av en biståndsbedömare.

Så här gör du för att ansöka

Ansökan

Du behöver själv ansöka om de insatser du önskar. Det kan du göra via e-tjänst direkt på denna sida.
Du kan även göra en skriftlig ansökan genom att skriva ut, fylla i och skicka in blanketten som finns längst ner på denna sida.

Utredning och beslut

När din ansökan har mottagits kommer du att bli kontaktad av en biståndsbedömare på Socialförvaltningen som pratar med dig om din situation. Du har rätt att ansöka om vad du vill, men det är biståndsbedömaren som beslutar om vilket stöd du blir beviljad. Behöver du hjälp när du ansöker om insatser, kan du be en annan person att vara ditt ombud.

Under utredningsprocessen kommer du att få information om olika insatser och vad de innebär. När biståndsbedömaren fått all nödvändig information görs en utredning och det beslutas om vilket stöd du har rätt till. Beslutet kallas biståndsbeslut. Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan.

Överklagan

Att få avslag på en ansökan betyder att din ansökan inte beviljas eller godkänns. Får du avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du fått beslutet. Din biståndsbedömare kan hjälpa dig med hur du gör om du vill överklaga.

Information om e-tjänsten

Efter avslutat ärende finns dina uppgifter kvar i Mina ärenden i ytterligare två månader innan de gallras bort. Återkoppling på din ansökan sker enligt Socialförvaltningens handläggningsrutin. Ditt ärende hanteras i ordinarie verksamhetssystem.

Kontakta förvaltningen via Kontakt Linköping om du önskar ta del av vilka uppgifter som finns sparade om dig i verksamhetssystemet eller om du vill ha information om status avseende ditt ärende.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av social- och omsorgsnämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är social- och omsorgsnämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt Dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta social- och omsorgsnämnden via e-post eller via Linköpings kommun Socialförvaltningen 581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Blankett

Senast uppdaterad den 16 februari 2024