Hoppa till huvudinnehåll

Om Ostlänken

Ostlänken är en 16 mil ny dubbelspårig järnväg mellan Stockholm och Linköping. Regeringen har beslutat att Ostlänken ska byggas. Trafikverket och kommunerna längs sträckan har kommit långt i planeringen. Tidpunkten för byggstart närmar sig.

På Ostlänken kommer vi i Linköping att kunna resa till Stockholm på cirka en timme.

Ostlänken behövs för att öka kapaciteten i det överbelastade järnvägsnätet. Störningarna ska minska och tågen komma i tid. Den byggs för att kunna trafikeras av persontåg upp till 250 kilometer i timmen.

Hos Trafikverket och i kommunerna längs sträckan pågår en omfattande planering. Ostlänken ska kunna trafikeras senast 2035.

Genom Linköpings kommun

Delen genom Linköpings kommun är cirka 2,1 mil och Trafikverket har delat upp sträckan i två delar.

Sträckan Bäckeby – Linghem

Arbetet med järnvägsplanen Bäckeby-Linghem har påbörjats men inväntar beslut om lokalisering genom centrala Linköping. Det är Trafikverket som ansvarar för järnvägsplanen. Kommunen har förordat korridoren för järnvägen som följer E4 och att det är den som Trafikverket arbetar efter. 

Kommunens roll här är inte lika stor som för passagen genom staden. Den främsta anledningen är att landsbygden inte är detaljplanelagd.

Linköpings tätort 

Den andra är sträckan går från Linghem genom Linköpings tätort. 3-27 februari 2022 pågick Trafikverkets samråd för denna sträcka. I maj 2022 tog  Trafikverket beslut att järnvägen ska gå genom korridoren Steninge och Norr om Malmslätt. I december 2022 beslutade regeringen att Ostlänken inte ska byggas vidare västerut från Linköping. Nu pågår arbetet att välja spårlinje, alltså var i korridoren järnvägen ska gå och stationsläge.

Senast uppdaterad den 3 november 2023