På kartan kan elsparkcyklisterna se förslag på lämpliga platser att parkera elsparkcykeln i de centrala delarna av Linköping.
– Parkeringsytorna är utmarkerade som en vit ruta med en symbol föreställande en cykel och en elsparkcykel. För ytterligare information och eventuella förändringar så kan man uppdatera sig på vår hemsida, säger André Alfonsson, trafikingenjör, miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Måste följa trafikförordningen
Parkeringssituationen har upplevts problematisk när elsparkcyklar inte parkerats på ett korrekt sätt. Kommunen arbetar därför tillsammans med de aktörer som hyr ut elsparkcyklar för att hitta en lösning på parkeringssituationen. Linköpings kommun har tagit fram en avsiktsförklaring som uthyrarna skrivit på och förväntas följa. Avsiktsförklaringen innehåller bestämmelser om exempelvis parkering och beteende hos användarna och aktörerna.
– Elsparkcyklar ska köras på cykelbana eller körbana och får inte parkeras trafikfarligt eller hindrande, detta enligt trafikförordningen. Det innebär att elsparkcyklar inte får köras på gågator över gångfart och de ska parkeras i cykelställ eller på anvisad plats, säger André Alfonsson.
De nya parkeringsrutorna finns på olika platser i innerstaden. Här vid St Lars kyrka,
vid St Larsparken och längs Ågatan. Foto: Linköpings kommun
Nya parkeringsplatser för elsparkcykel
De nya elsparkcykel-parkeringarna finns bland annat mitt emot Pusslunden vid Ågatan, vid Sankt Lars kyrka och Resecentrum. Förbipasserande som ser en felparkerad elsparkcykel kan felanmäla genom kommunens webbplats.
– Anmälan om en felparkerad elsparkcykel görs på kommunens hemsida där ärendet skickas vidare till aktören som hyr ut elsparkcykeln. Aktören ska då vidta åtgärder inom fyra timmar, förklarar André Alfonsson.
Elsparkcykelparkering vid Resecentrum. Foto: Linköpings kommun
Felanmälan vid felparkering
Den som kör elsparkcykel är ansvarig för att följa rådande trafikregler som gäller för cykel. En felparkerad elsparkcykel som utgör ett hinder kan orsaka stora problem för personer med exempelvis synnedsättning, personer som sitter i rullstol eller drar en barnvagn.
– Vi vill att elsparkcyklarna ska fortsätta tillföra positiva värden till staden, men inte på bekostnad av trafiksäkerheten och andras tillgänglighet. Därför är det viktigt att fordonet används med hänsyn till andra människor så att Linköping fortsatt kan vara en stad för alla, säger André Alfonsson.