Hoppa till huvudinnehåll

Lek i förskolan – fokus i nytt EU-projekt

21 december 2020 | Förskola & utbildning
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
“Man lär så länge man leker”, kanske det välkända ordspråket borde ändras till. Det kanske det också gör i och med det nystartade EU-projektet, där Linköpings kommun har huvudansvaret för att stärka förskollärarnas färdigheter genom innovativa lekbaserade inlärningsmetoder.

Idag ser man förskolebarnens lek på ett annat sätt än tidigare.

Det treåriga projektets förhoppning är att genom kompetensutveckling i lekbaserade inlärningsmetoder kunna förbättra kvaliteten i förskolan. Och samtidigt skapa ny undervisningsmetodik och guidelines med fokus på lekens centrala roll.

Verksamhetsområdeschefer för förskolan såg möjligheten att utveckla förskolornas arbete med leken i samverkan med Linköpings universitet och andra länder. Därför tog de initiativet att skriva en projektansökan som i hård konkurrens beviljades av UHR, Universitets- och högskolerådet. Det är UHR som är ansvariga att fördela EU-medel i Sverige.

I EU-projektet samverkar fem länder, Sverige via Linköpings kommun, Belgien, Danmark, Italien och Spanien. Även två lärosäten är med i projektet där Linköping även i det avseendet är representerat via Linköpings universitet, samt lärarutbildningen i Odense, Danmark.

Leken  ett aktivt och lustfyllt lärande

Leken är en viktig del av förskolan och barnens lärande, det finns flera vinster med leken som inlärningsmetod. Barnen får aktivt vara med i inlärningssituationerna och är inte passiva mottagare. Små barn kan även förstå abstraktioner som stor och liten genom att på egen hand få undersöka konkreta föremål. Fantasin är en aspekt i leken, där barn föreställer sig hur saker kan vara annorlunda, något som är en viktig grund i att förstå omvärlden.

Under projektets gång kommer flera förskolor runt om i Linköping bli involverade för att vara med och utveckla den nya undervisningsmetodiken och materialet som tagits fram. Det arbetet kommer ske parallellt i alla deltagande länder.

Alla deltagare i projektet gör först en kartläggning av sina nuvarande lekmetoder och med stöd av Linköpings universitet tas en gemensam lekmetodik fram som alla testar. Deltagarna utvärderar sedan varandras lekmetodik enligt en kvalitetssäkrad metod, kallad ”peer review” och resultatet, bästa praxis bearbetas av Linköpings universitet till metodstöd.

 Internationalisering ger unika möjligheter att få nya insikter och perspektiv på både sin egen och andra länders förskoleverksamhet, men också nätverk för fortsatt samarbete och utveckling av leken i förskolan, säger Eva Torenfält-Karlsson, internationell samordnare för förskola/grundskola och huvudkoordinator för EU-projektet.

Barn leker idag med, vad kommer det här projektet göra för skillnad?
 Barn leker idag också och leken har alltid haft en stor plats i förskolan. Men många gånger har lek setts som avkoppling eller något barnen gör utan att en vuxen deltar. Sedan 1 juli 2019 har leken fått en helt annan plats i förskolans läroplan och idag ser man leken som en metod för undervisning och lärande. Projektet kommer ge oss nya sätt att se på leken och utveckla kompetensen kring lekbaserat lärande i förskolan, säger Helén Pettersson, Verksamhetsområderschef förskola.

Text: Axel Svartling

Senast ändrad den 16 december 2020

Senaste nytt

Det hände på fullmäktige i maj
Eleven Heimir är skaparen av årets diamant
Linköpings klimatråd presenterar sin första rapport
Hela Östergötland gratulerar LiU på 50-årsdagen
Katarina Jonsson Bratu blir ny servicedirektör
Ny satsning ska bryta utanförskap i Skäggetorp
Så gick granskningen av kommunens konferenser
Krogar i kamp mot knarket
Det hände på fullmäktige i april