Hoppa till huvudinnehåll

Nostalgi: Svindlande fart mellan städerna

30 december 2022 | Uppleva & göra
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Den 15 oktober 1872 invigdes tågsträckan mellan Linköping och Norrköping.

Vykort från Järnvägsbron i Linköping. Foto: Okänd/Bild Linköping

Järnvägen började byggas på 1850-talet, men sträckan mellan Linköping och Norrköping stod klar först år 1872. Restiden var på två timmar och den resan höll en svindlande hastighet runt 30 kilometer i timmen.

Stationshuset i Linköping stod klart samma år. Arkitekt för huset var Adolf.E. Edelsvärd, samma person som låg bakom centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Middag på slottet

För att fira järnvägen festade Linköpingsborna på krogarna i stan. De mer prominenta gästerna bjöds på middag hos landshövdingen Robert De la Gardie på Linköpings slott. 

En resa tur och retur Linköping- Norrköping kostade 1 riksdaler och 30 öre i tredje klass. Ville man färdas lite lyxigare kostade det 2 riksdaler och 14 öre i andra klass.

Text: Matilda Ahl

 


Illustration från dagen då järnvägen kom till Linköping den 15 oktober 1872. Foto: Bild Linköping


Järnvägsstationen i Linköping under tidigt 1900-tal. Foto: Folke Fromholtz


Klipp ur Norrköpings tidningar, november 1872. Arbetarföreningen bjuder in till lustresa till Linköping.

 

Senast ändrad den 29 december 2022

Senaste nytt

Nytt militärhistoriskt museum i Gamla Linköping
Så vill Linköpings kommun använda AI
Snart kommer sommar och sol - och Tinnis nya barnbad
Romernas nationaldag uppmärksammas
Efter besök i Ukraina: "Vi måste växla upp"
Nystartad fond ger klimatarbetet extra skjuts
Nytt boende för framtidens arbetsliv
125 miljoner extra till välfärden – hamburgaren gör comeback i skolköken
Linköping satsar på klimatanpassning
Det hände på fullmäktige i mars