Hoppa till huvudinnehåll

Nostalgi: Svindlande fart mellan städerna

30 december 2022 | Uppleva & göra
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Den 15 oktober 1872 invigdes tågsträckan mellan Linköping och Norrköping.

Vykort från Järnvägsbron i Linköping. Foto: Okänd/Bild Linköping

Järnvägen började byggas på 1850-talet, men sträckan mellan Linköping och Norrköping stod klar först år 1872. Restiden var på två timmar och den resan höll en svindlande hastighet runt 30 kilometer i timmen.

Stationshuset i Linköping stod klart samma år. Arkitekt för huset var Adolf.E. Edelsvärd, samma person som låg bakom centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Middag på slottet

För att fira järnvägen festade Linköpingsborna på krogarna i stan. De mer prominenta gästerna bjöds på middag hos landshövdingen Robert De la Gardie på Linköpings slott. 

En resa tur och retur Linköping- Norrköping kostade 1 riksdaler och 30 öre i tredje klass. Ville man färdas lite lyxigare kostade det 2 riksdaler och 14 öre i andra klass.

Text: Matilda Ahl

 


Illustration från dagen då järnvägen kom till Linköping den 15 oktober 1872. Foto: Bild Linköping


Järnvägsstationen i Linköping under tidigt 1900-tal. Foto: Folke Fromholtz


Klipp ur Norrköpings tidningar, november 1872. Arbetarföreningen bjuder in till lustresa till Linköping.

 

Senast ändrad den 29 december 2022

Senaste nytt

Åsa Hedin blir ny kommunikationsdirektör
Linköpings kommun bland de tre bästa på klimatanpassning
Förslag på ny avfallstaxa
Niklas Selander ny vd för Sankt Kors-koncernen
Det hände på fullmäktige i juni
Barnbadet på Tinnis är invigt – första steget mot ett nytt Tinnis
Malin Ljung blir ny näringslivsdirektör
Så här påverkar studentfirandet trafiken